مهربانی؛ شرط اول بقای زندگی مشترک

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اولویت نخست بقای یک زندگی مشترک و رابطه عاطفی طولانی‌مدت، وجود محبت و مهربانی از سوی دو طرف یک رابطه در طول زندگی است.

طبیعتاً تمامی روابط عاطفی بر اساس عشق و علاقه متقابل شکل می‌گیرند اما نگه‌داشتن این عشق و بذل مهربانی و محبت در درازمدت می‌تواند عاملی مهم‌تر از عشق بوده و تحکیم‌بخش زندگی عاطفی افراد باشد.

در این مطالعات؛ پژوهشگران اقدام به بررسی روابط عاطفی و عاشقانه 2 هزار و 700 فرد مختلف در دانشگاه‌های سراسر جهان کرده و به آن‌ها به‌طور مجازی امتیازهایی ثابت داده و در مقابل، ویژگی‌های اخلاقی متعددی را باقیمت‌های مشخص و ثابتی ارائه کردند.

محققان پس از تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها، دریافتند که اگرچه صفاتی مانند جذابیت ظاهری، جسمی و چشم‌انداز مالی برای افراد مهم بودند، اما یکی از بالاترین اولویت‌ها برای ساخت رابطه عاطفی درازمدت؛ مهربانی بود.

در ادامه از شرکت‌کنندگان خواسته شد با توجه به امتیازهای محدود خود و ارزش هر یک از ویژگی‌های اخلاقی موجود، یک شخصیت بر اساس علائق خود برای داشتن زندگی مشترک و عاطفی طولانی‌مدت بسازند.

محققان پس از تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها، دریافتند که اگرچه صفاتی مانند جذابیت ظاهری، جسمی و چشم‌انداز مالی برای افراد مهم بودند، اما یکی از بالاترین اولویت‌ها برای ساخت رابطه عاطفی درازمدت؛ مهربانی بود.

آندرو جی. توماس (Andrew G. Thomas) سرپرست این تیم تحقیقاتی در دانشگاه سوانسی بریتانیا در این رابطه اعلام کرد: «بررسی و مطالعه دیدگاه‌های متعلق به گروه‌های فرهنگی بسیار متفاوت، به ما این امکان را می‌دهد تا این ایده را آزمایش کنیم که برخی از رفتارها دارای کلیات انسانی هستند. در حقیقت اگر زنان و مردان به‌گونه‌ای مشابه در سراسر جهان فکر و عمل می‌کنند نشان می‌دهد که برخی رفتارها ریشه در ویژگی‌های انسانی ما داشته و متأثر از فرهنگ محیطی نیستند.»

در این مطالعه، اولویت‌های عاطفی و بایدهای انتخاب فرد مناسب برای داشتن یک رابطه عاطفی در بین دانشجویان کشورهای آسیای شرقی ازجمله سنگاپور، مالزی و هنگ کنگ و کشورهای غربی مانند انگلستان، نروژ و همچنین کشور استرالیا مقایسه شده است.

به شرکت‌کنندگان این مطالعه، امکان انتخاب از بین 8 ویژگی اخلاقی داده شد. آن‌ها می‌توانستند امتیازات مشخصی را برای جذابیت ظاهری، چشم‌انداز خوب مالی، مهربانی، شوخ‌طبعی، عفت، دین‌داری، تمایل به کودکان و خلاقیت؛ صرف کنند.

افراد شرکت‌کننده به‌طورمعمول 22 تا 26 درصد کل بودجه خود را صرف کسب مهربانی و در مرتبه بعدی بخش‌های زیادی از بودجه خود را صرف جذابیت جسمی و چشم‌انداز خوب مالی می‌کردند. این مسئله در حالی است که صفاتی مانند خلاقیت، کمتر از 10 درصد امتیازات مشارکت‌کنندگان را دریافت می‌کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی شخصیت (Journal of Personality) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا