هتل هایی که از قافله جذب گردشگر خارجی باز مانده اند

بدون شک هتلداری یکی از صنایعی است که رشد و ارتقا آن در جهت افزایش آسایش و رفاه گردشگران می تواند به رشد و توسعه گردشگری کمک شایانی کند.از این رو، همه کشورها بر آن شدند برای کسب درآمد از طریق این صنعت به اجرای برنامه هایی از جمله گسترش و ایجاد تورهای متنوع برای جذب گردشگر بپردازند.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، تا سال 2020 میلادی صنعت گردشگری در جهان با رشد و رونق بالایی روبرو خواهد شد. این رشد اقتصادی به قدری حائز اهمیت است که عده ای معتقدند می توان این صنعت را به لحاظ درآمد زایی با صنعت نفت مقایسه کرد.

در واقع می توان گفت، صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت های مختلف است که از مهمترین آن ها مراکز اقامتی و هتل ها است. اهمیت هتلداری و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری و نقش آن در جذب گردشگر است .امروزه دیگر هتلداری یک فعالیت صرفا تجاری نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی- فرهنگی و یک صنعت است.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که عده ای به دنبال شیوه های بازاریابی بین المللی هتلداری در سراسر جهان هستند. از این رو، توجه کشورهای مختلف به صنعت گردشگری در کنار بحث درآمد زایی این صنعت بسیاری از کشورها را به ایجاد پایه و زیرساخت برای گسترش و جذب گردشگران سوق داده است.

همین امر هتلداران ایرانی را با چالش هایی مواجه کرده است؛  چراکه با ورود برندهای بین المللی هتل های زنجیره ای به بازار ایران، هتل های ایرانی بی شک دچار مشكلاتی می شوند و برای حضور در بازار گردشگری نیاز به استفاده از شیوه های مناسب بازاریابی بین المللی دارند.

حضور این برند ها در عرصه گردشگری و مهمان نوازی قطعا چالشی برای هتل های ایرانی محسوب خواهد شد. زیرا نام برند و كیفیت خدمات و در یک كلام ارزش ادراک شده برند هتل های ایرانی برای گردشگر خارجی شناخته شده نیست و در هنگام رزرو كردن، شانس هتلی كه نام یک برند بین المللی معتبر را یدک می كشد، به مراتب بیشتر است.

با توجه به اهمیت موضوع،  اسماعیل شمشیری دانش آموخته دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، در پایان نامه خود با عنوان «مطالعه شیوه های بازاریابی بین المللی هتل های پنج ستاره(شهر تهران)» و راهنمایی دكتر محمد حسين ايمانی خوشخو ،شیوه بازاریابی بین المللی هتل های پنج ستاره تهران را به چالش کشید.

وی در این تحقیقات عنوان می کند، با توجه به اینكه صنعت هتلداری یک فرآیند پویاست که مستلزم برند سازی در بازارهای بین المللی است. همچنین در روابط موجود بين شيوه های بازاريابي بين المللي و نحوه مديريت هتل های پنج ستاره تهران به این نتیجه می رسیم که هتلداران باید به دنبال یافتن راه حل های جدیدی در حوزه بازاریابی دهان به دهان، تدوین استراتژی های تبلیغاتی جهت بی اثر كردن تحریم ها، جذب گردشگر و طرح برندشان در بین گردشگران بین المللی  نیز  باشند تا بتوانند در راستای توسعه صنعت گردشگری و هتلداری و در آمدزایی در عرصه اقتصادی موثر عمل کنند.

تالیف: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا