پیشگیری آسان از ابتلا به سرطان پروستات

دکتر دیوید صمدی ،رئیس بخش ارولوژی و جراحی رباتیک بیمارستان لنکس هیل نیویورک و متخصص ارولوژی , سرطان و انواع تومور های بد خیم و خوش خیم که در زمینه تشخیص و درمان سرطان پروستات , بیماری های اورولوژیکی و سرطان کلیه و مثانه تخصص ویژه ای دارد , روشی موسوم به تکنیک اصلاح شده رباتیک پیشرفته صمدی (SMART) را ابداع کرده است.

با استفاده از این روشT سالانه نزدیک به 6000 نفر در آمریکا تحت عمل رباتیک پروستات و سایر جراحی های ارولوژیک قرار می گیرند. وی یکی از معدود جراحان ارولوژیک در آمریکا است که در زمینه سرطان شناسی , لاپاراسکوپیک و جراحی رباتیک تخصص دارد.

تا دو دهه گذشته برداشتن سینه و یا تخمدان خانم ها جهت پیشگیری از بروز سرطان های ژنتیکی در آن ها امری نا معقول به حساب می آمد اما هم اکنون نه تنها این جراحی ها امری عادی به حساب می آیند بلکه در تحقیقات جدید عمل جراحی برداشتن پستان یا پروستات جهت کاهش مرگ و میر در اثر ابتلا به آن نیز اکیدا توصیه می شود , طبق نتایج تحقیقات، این عمل جراحی پیشگیرانه می تواند از ابتلای  9 نفر از 10  بیمار مبتلا به این سرطان که براثر عوامل ژنتیکی به این بیماری مبتلا شده اند جلوگیری کند.

ارتباط ژنتیک و ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته

طبق آنچه که در تحقیقات اخیر در مجله علمی cell به چاپ رسید رمز گشایی ژنتیکی از بیماری های مختلف سبب بالا رفتن دقت تجویز دارو و همچنین ساخت داروهای مفید و کارآمد تر شده است. گروهی از محققان که توسط دانشمندان کشورانگلستان در موسسه پژوهش های سرطانی رهبری می شدند با نمونه برداری از تومور های سرطانی 150 بیمار مبتلا به سرطان پروستات که به سرطانی موسوم به متاستاتیک مقاوم  (که از انواع سخت و علاج ناپذیر این بیماری بوده و به سرعت در تمام نواحی بدن پخش می شود و به هیچ درمان هورمونی پاسخ نمی دهد) مبتلا بودند به انجام مطالعات مختلف پرداختند.

تومورهای نزدیک به 90 درصد مردانی که به این سرطان بد خیم مبتلا هستند در اثر جهش ژنتیکی  ایجاد شده بودند که این تومور ها بوسیله داروهای امروزی و یا داروهایی که پیش از این نیز وجود داشت هدف قرار می گیرند بعلاوه اینکه 14 درصد این بیماران دارای جهش های ژنتیکی در ژن های BRCA1 و BRCA2  خود بودند که پیش از این نیز این ژن ها در افراد مبتلا به سرطان پستان و مثانه از علل بوجود آمدن این سرطان ها به حساب می آمد. در 8 درصد از آن ها نیز عوامل ارثی و ژنتیکی باعث ابتلای آن ها به سرطان پروستات شده بود.

به گقته نویسنده این مقاله اطلاعات بدست آمده به پزشکان کمک می کند تا جهش های ژنتیکی قابل درمان در بیماران مبتلا به سرطان های پیشرفته پروستات را شناسایی کرده و ترکیبی از دارو های مناسب برای درمان این بیماران را تجویز کنند. البته لازم به ذکر است که دارویی موسوم بهPARP  که پیش از این نیز در زمره دارو های درمانی این نوع سرطان وجود داشت با ژن های BRCA مثبت در سرطان های پستان و مثانه به خوبی مقابله می کند و یکی از مهم ترین دارو ها برای درمان سرطان پروستات که جهش ژنتیکی مشابهی دارد به حساب می آید.

تست های ژنتیکی کلید مبارزه با سرطان

اطلاعاتی که به تازگی دانشمندان به آن ها دست یافتند کاملا منطقی و قابل اتکاست اما به اعتقاد متخصصان می بایست تحقیق و بررسی های بیشتری در این زمینه انجام شود.

علاوه بر انجام آزمایش های ژنتیکی روی تومور های بیمارانی که به سرطان های غیر قابل درمان پروستات مبتلا هستند این دسته از آزمایش ها باید روی سایر بیماران مبتلا به سرطان های بدخیم پروستات نیز انجام شود. سرطان پروستات بدخیم و خوش خیم دو دسته مختلف از این بیماری هستند اما به هر دوی آن ها لقب سرطان پروستات را می دهند. با انجام آزمایش های ژنتیکی دقیقا می توان به تفاوت میان این دو دسته مختلف پی برد و این آزمایش ها به پزشکان جهت تجویز دارو های شیمیایی و یا جراحی , پرتو درمانی , شیمی درمانی و درمان های هورمونی برای هر کدام از دسته های ذکر شده کمک می کند. گفتنی است که بدست آوردن طرح ژنتیکی تومور بیماران مبتلا به پروستات باعث کاهش عدم قطعیت در شیوه های درمانی و بالا رفتن دقت تجویز دارو از سوی پزشک می شود.

علاوه بر این مردانی که سابقه سرطان پروستات در میان اعضای خانواده خود را دارند و یا در آزمایش های ژنتیکی مادر , خواهر ، خاله  یا عمه خود BRCA   مثبت مشاهده شده باید تحت آزمایش های ژنتیکی گوناگون جهت یافتن زمینه های ژنتیکی ابتلا به این بیماری قرار بگیرند. بعد از اثبات صحت آزمایش ها تعدادی از مردانی که زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری در آن ها پیدا شده می توانند به طور داوطلبانه پیش از بروز سرطان در آن ها اقدام به عمل جراحی جهت خارج ساختن پرستات نمایند.البته تصمیم به انجام این عمل جراحی پیشگیرانه برای عده ای که همچنان از قطعی بودن ابتلای خود به سرطان شک دارند کمی دشوار است.

شباهت های بسیار زیاد میان سرطان سینه و پرستات کمتر مورد توجه قرار می گیرد. اما با وجود مبتلایان بیشمار این بیماری ها هم اکنون کاملا توسط اقشار مختلف مردم شناخته شده هستند. گفتنی است که هر دوی این سرطان ها سالانه 230000 نفر در آمریکا را مبتلا نموده و نزدیک به 30000 نفر از آن ها را قربانی خود می سازند. این دو از سرطان های بدخیم در مرد ها و زن ها بوده که عمل جراحی در بیماری هایی که به سرعت تشخیص داده شوند قطعی ترین راه درمان است. طبق نتایج تحقیقات و کار های آزمایشگاهی انجام شده بسیاری از جهش های ژنتیکی میان سرطان های سینه و پرستات مشابه یکدیگر بوده و این سرطان ها به شدت به عوامل ژنتیکی مرتبط هستند.

حال پزشکان باید با اطلاع رسانی مناسب افراد را به انجام عمل های جراحی پیشگیرانه که برای خارج ساختن این اعضای غیر ضروری انجام می شوند ترقیب کنند و با انجام آزمایش های ژنتیکی مختلف افراد را پیش از ابتلا از گسترش این سرطان در تمام بدن بعد از بوجود آمدن این سرطان در فرد و یا خطر مرگ در اثر ابتلا به آن آگاه سازند. تحقیق اخیر نشان دهنده بالا رفتن سطح آگاهی و افزایش قدرت تصمیم گیری ما در مقابله با این سرطان ها در صورت انجام دادن آزمایش های ژنتیکی مورد نیاز است. حال باید آگاه بود و با پیشگیری به موقع از ابتلا به این سرطان ها جلوگیری نمود.