برخوردی که شاید روزی زمین را نجات دهد

برای متوقف ساختن سیارک‌های خطرناک به دست انسان‌ها، لازم است کشورها با هم همکاری کنند. خوشبختانه این موضوع اتفاق افتاده است. گروه‌هایی از سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان فضایی اروپا هفته آینده در رم پایتخت ایتالیا با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درخصوص پیشرفت‌ها در زمینه ماموریت «ارزیابی ضربه و انحراف سیارک» ( Asteroid Impact Deflection Assessment ) با هم گفت و گو کنند. هدف از این اقدام بررسی قابلیت انجام این طرح به عنوان سیستم دفاع سیاره‌ای است.

این ماموریت سیارک دوتایی «دیدیموس ۶۵۸۰۳» (۶۵۸۰۳ Didymos) را که میان زمین و مریخ دور می‌زند، هدف قرار می‌دهد. در این طرح، از یک فضاپیما برای برخورد با سیارک استفاده می‌شود و فضاپیمای دیگر سیارک را پس از آن بررسی می‌کند. در حقیقت هدف این طرح از مدار خارج کردن یکی از دو سیارک مذکور است.

عرض سیارک بزرگتر ۷۸۰ متر و سیارک کوچکتر ۱۶۰ متر است. سیارک کوچکتر با سرعت چند سانتیمتر برثانیه دور بدنه بزرگتر می‌چرخد و به همین دلیل برای اجرای این آزمایش مناسب بوده است.

ناسا تصمیم دارد فضاپیمای مخصوص برخورد با سیارک کوچکتر را فراهم کند. این فضاپیما که DART نام دارد، در تابستان ۲۰۲۱ میلادی با سرعت ۱۴ هزار و ۷۶۴ مایل برساعت با آن برخورد می‌کند. از سوی دیگر یک ماهواره کیوب ست ایتالیایی به نام  LICIACube لحظه برخورد را رصد می‌کند.

پس از آن سازمان فضایی اروپا کاوشگر Hera را در اکتبر ۲۰۲۴ میلادی به آسمان می‌فرستد تا سیارک هدف را بررسی کند. دو سال طول می‌کشد این کاوشگر به مقصد خود برسد.

محققان دقیقا این جفت سیارک‌ها را انتخاب کردند زیرا آزمایش آن‌ها آسان بود. سیارک کوچکتر آنقدر آهسته دور می‌زند که تغییر مدار آن با یک روش قابل توجه واقع بینانه است.

البته میان آزمایشی مانند این آزمایش ناسا و سازمان فضایی اروپا و یک بحران واقعی، تفاوت زیادی وجود دارد. در حالیکه سیارک هدف می‌تواند خسارت جدی در برخورد با زمین ایجاد کند، اما این سیارک کوچک است و با سرعت بسیار کمی حرکت می‌کند. این یک گام مهم در ابداع یک سیستم دفاعی مناسب بوده و ممکن است برای حفاظت از انسان‌ها در برابر هر نوع برخورد بالقوه‌ای مفید باشد.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا