تشخیص سرطان پستان از طریق ادرار

حدود 1.7 میلیون زن در جهان از سرطان پستان رنج می‌برند و این بیماری سالانه موجب مرگ 520 هزار نفر می‌شود. استفاده از ماموگرافی و سونوگرافی و درصورت نیاز انجام نمونه‌برداری از بافت پستان، از جمله روش‌های تشخیص سرطان پستان محسوب می‌شوند.

اما قرار گرفتن در معرض تابش اشعه، نتایج نادرست و روش تهاجمی نمونه‌برداری، از مهمترین نقاط ضعف روش‌های تشخیصی موجود هستند.

پس از تشخیص، بافت بدخیم بطور کامل توسط عمل جراحی برداشته می‌شود. برخلاف گذشته، اکنون بافت پستان بطور کامل برداشته نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود از طریق شیمی درمانی، درمان ضد هورمونی یا آنتی بادی درمانی، بیشتر بافت پستان حفظ شود.

روش تشخیص جدید که توسط محققان گروه زنان و زایمان مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ ابداع شده است، شامل تعیین غلظت مولکول‌هایی است که متابولیسم سلولی را تنظیم کرده و اغلب در سلول‌های سرطانی دچار بی نظمی می‌شوند.

این مولکول‌ها که از آنها به عنوان microRNAs یاد می‌شود، از طریق خون وارد ادرار می‌شوند.

در این مطالعه 24 زن سالم و 24 زن که به تازگی بیماری سرطان پستان (در فازهای 1، 2 یا 3) در آنها تشخیص داده شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند.

به گفته دکتر المار اشتیکلر، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه فرایبورگ، این روش قادر به تشخیص تومورها براساس تغییرات متابولیسم (سوخت و ساز) است. غلظت 9 مولکول یا microRNAs در ادرار اندازه‌گیری شدند که در مجموع چهار مولکول، اختلاف معناداری بین نمونه سالم و بیمار را به نمایش گذاشتند.

از طریق تعیین ترکیب این چهار microRNAs در ادرار، محققان موفق به تشخیص سالم یا بیمار بودن نمونه مورد بررسی با دقت 91 درصد شدند.

درصورت تأیید اثربخشی این روش در مطالعات آتی، می‌توان از آن بعنوان یک روش بالقوه موثر برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان و یک روش نظارت بر کارآیی درمان استفاده کرد.

نتایج این دستاورد در مجله BMC Cancer منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا