دیوارهای میان دانشگاه و جامعه حذف شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری بر نیروی انسانی گفت: کشور ما از کشورهایی است که دارای نیروی انسانی جوان و آماده به کار است و در حال حاضر باید اقتصادی داشته باشیم که روی نیروی انسانی متمرکز باشد نه مواد خام و نفت.

دکتر سورنا ستاری، در ادامه افزود: هدف اصلی ما در معاونت علمی و فناوری نیز این است که نیروی انسانی به ویژه بخش دانشگاهی در جامعه فعال باشد. برای این هدف باید یک همدلی خوبی میان دانشگاه و نهادهای دیگر اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه جزئی از جامعه است و نهادی جدا از دیگر سیستم ها نیست، گفت: دانشگاه جزئی از فرهنگ، اقتصاد و مردم است دانشگاه باید بتواند جامعه را تغییر دهد و برای اینکه این مهم انجام شود نیاز است که دیوارهای میان دانشگاه و جامعه حذف شود و دانشجویان باید احساس کنند که می شود در جامعه تغییرات ایجاد شود، این مهم باید به فرهنگ دانشگاهی ما تبدیل شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم تغییر در فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم جوانان ما در اکوسیستم دانشگاهی بمانند و کشور را ترک نکنند باید فرهنگ عمومیمان را تغییر دهیم و به نیروی انسانی بیشتر توجه کنیم.‌ ما باید کاری کنیم که دانشگاه محور همه چیز از جمله نوآوری، اشتغال و فرهنگ باشد.

ستاری در پایان با یادآوری نقش محوری دانشگاه ها در پیشبرد تحولات علمی کشور و ارتقای فرهنگ گفت: اگر می خواهیم دانشگاه و کارهای دانشگاهی، ثمره داشته باشد باید همدلی و همراهی موثری میان مردم و دانشگاه ها ایجاد شود و دانشگاه ها به خصوص در زمینه اشتغال و کسب و کارها باید فعال تر از نهاد های دیگر به کارشان ادامه دهند و این امر باید به فرهنگ عمومی کشور ما تبدیل شود.

فعالیت ۵۰ شرکت فناورانه در دانشگاه علم و صنعت

در این مراسم رئیس دانشگاه علم و صنعت از فعالیت ۵۰ شرکت فناورانه در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به چهارمین برنامه راهبردی برای تکمیل اکوسیستم تجاری سازی در دانشگاه ها، گسترش این شرکت ها و مراکز بسیار ضروری است اما محدودیت فیزیکی مانع گسترش این فضاها میشود.

دکتر ناصر ذاکری، در ادامه افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران بین ۴ دانشگاه برتر کشور قرار دارد و قبل از این دو مرکز دیگر هم توسط این دانشگاه راه اندازی شده است که اولین آنها در دی ماه سال ۹۷ بوده است.

وی به حوزه های فعالیت این شرکت ها اشاره کرد و گفت: این شرکت ها در موضوعات جدیدی مثل بحث حمل و نقل هوشمند، فناوری ماهواره ای و…فعالیت می کنند.

ذاکری در پایان صحبت هایش ابراز امیدواری کرد و گفت: قله ها و ظرفیت ها در دانشگاه شناسایی شده و به دنبال گسترش و فعال کردن آنها هستیم.

هیچ مادری به خاطر دغدغه های خانواده و فرزندان از فعالیت و اشتغال باز نماند

رئیس مرکز مانا درباره فرآیند راه اندازی این مرکز توضیح داد: تاسیس چنین مرکزی نتیجه ۳ سال تحقیقات، پژوهش ها و مخاطب شناسی کارشناسان ماست. ما در تحقیقات خود متوجه شدیم یکی از زیرساخت های لازم برای  حضور زنان در اکوسیستم های فن‌آورانه، طراحی زیرساخت های متناسب با نیازهای آنها است.

دکتر فری زاده، در ادامه افزود: در مراحل بعد سعی کردیم شتاب دهنده ها و نمونه های بین المللی را بررسی کنیم و بایک طراحی بومی در ۳ فاز پیش شتاب دِهی، شتاب دهی و خدمات جانبی بانوان این مرکز را راه اندازی کنیم و در حال حاضر مرکز مانا دارای ۵ تیم در فاز شتاب دهی و ۴۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در این این ها و ۶ تیم در فاز پیش شتاب دهی ۵۰ میلیون تومان سرمایه برای رساندن آنها به نتیجه است.

رئیس مرکز مانا با اشاره به گسترده بودن ظرفیت های این مرکز گفت: با توجه به ظرفیت مرکز ما توانایی حمایت از ۲۰ تیم خلاق با محوریت بانوان را حمایت کنیم و در فاز پیش شتاب دهی هم از ۲۲ پژوهشگر، دانشجویان ارشد و دکتری که به حوزه کسب و کار علاقه مند هستند استقبال کنیم.

وی درباره تفاوت مرکز مانا با دیگر مراکز نوآوری گفت: در این مرکز علاوه بر اینکه فضایی جداگانه برای محققان و کارشناسان در نظر گرفته ایم خدمات جداگانه ای هم برای مادران شاغل در نظر گرفته ایم ما برای اولین بار در ایران استاندارد فضای کار مادر و کودک را داریم. در واقع فضایی برای اینکه مادران بدون نگرانی به فعالیت بپردازند.

رئیس مرکز مانا، در پایان یادآور شد: مهم ترین هدف ما این است که هیچ مادری به خاطر دغدغه های خانواده و فرزندان از فعالیت و اشتغال باز نماند.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا