نتایج تاثیر تغذیه بر ام اس معلوم شد

با این حال نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رعایت برخی نکات تغذیه ای برای کنترل عوارض این بیماری موثر است.

دکتر سمیرا ربیعی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری ام اس (Multiple Sclerosis) یک بیماری مزمن و پیشرونده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، گفت:‌ این بیماری با از بین بردن غلاف میلین (پوشش تارهای عصبی)، انتقال پیام‌های عصبی را با اختلال مواجه می کند. به دلیل اینکه این اختلال، مناطق متعددی از اعصاب مغز و نخاع را در گیر می کند، بیمار به تدریج با مشکلاتی در زمینه حرکت کردن، تعادل، صحبت کردن، بلع غذا، کنترل ادرار، یبوست و نظایر آن مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه علت اصلی ایجاد این بیماری هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: البته برخی محققان معتقدند که عواملی نظیر رژیم غذایی سرشار از چربی‌های حیوانی و اسیدهای چرب اشباع و کمبود ویتامین D ناشی از قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید، در ایجاد این بیماری موثرند.

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مغز و اعصاب و همچنین اصول رژیم درمانی در بیماری "ام اس"، گفت: بیماری ‌ام اس معمولاً در بین جوانان 20 تا 40 ساله بروز می کند و در بین زنان رواج بیشتری دارد.

نقش عوامل تغذیه‌ای در بیماری ام اس

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در ارتباط بین رژیم غذایی و پیشرفت بیماری ‌ام اس تحقیقات متعددی صورت گرفته است، تصریح کرد:‌ تاکنون محققان ارتباط قاطعی بین عوامل تغذیه‌ای و بیماری ام اس پیدا نکرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که مصرف یک ماده‌ غذایی خاص، باعث پیشرفت یا تخفیف عوارض بیماری می‌شود. با این حال نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رعایت برخی نکات تغذیه ای برای کنترل عوارض این بیماری موثر است.

وی به برخی از این موارد به شرح زیر اشاره کرد:

– استفاده از روغن های مایع و بدون کلسترول به جای روغن های جامد و حیوانی

– کاهش یا حذف اسیدهای چرب اشباع مثل کره

– مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد، روغن کانولا، گردو، جوانه‌ی گندم، روغن دانه‌ی کتان، روغن کبد ماهی و همچنین مواد غذایی سرشار از امگا 6  مانند روغن سویا، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و روغن آفتابگردان به دلیل خاصیت ضد التهابی این اسیدهای چرب

– جداکردن چربی های قابل مشاهده گوشت و مرغ قبل از پخت

– کاهش مصرف گوشت قرمز و مصرف بیشتر گوشت سفید

– حذف مصرف سوسیس و کالباس

– افزایش مصرف میوه ها و سبزی های تازه حاوی ویتامین های E و C به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری از اکسیداسیون اسیدهای چرب غیر اشباع

– مصرف میزان مناسب آب و مایعات (6 تا 8 لیوان در روز) برای کاهش خطر عفونت ادراری

– نوشیدن مایعات در غیر از ساعات نزدیک به خواب برای بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار

– دریافت مایعات کافی، آب و نوشیدنی های بدون الکل، فیبر غذایی، جوانه حبوبات و غلات و نان های سبوس دار، برای کمک به حل مشکل یبوست

– استفاده از آرد ذرت و برنج و محصولات آن به جای نان گندم و جو ،محصولات حاوی جو دوسر و جو چاودار، بیسکویت و کیک و کلوچه تهیه شده با آرد این مواد در بیماران مبتلا به حساسیت به گلوتن (سلیاک). گلوتن، پروتئین موجود در گندم و جو است که در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند.

– استفاده از رژیم پر پروتئین و حاوی اسید چرب امگا 3 (مغز دانه ها و ماهی آب سرد مثل سالمون و ساردین )، لبنیات کم چرب، حبوبات برای افراد مبتلا به زخم بستر

– افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم غذا

– استفاده از  پودرهای شیر بدون چربی

– افزایش مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی نظیر: ویتامین E (در روغن ها و میوه های خشک)، ویتامین C (در میوه های تازه و سبزیجات)، ویتامین A (در جگر، پیش ساز ویتامین A در میوه های تازه و سبزیجات به خصوص سبزیجات نارنجی رنگ)، سلنیوم (در ماهی، پنیر، گوشت و غلات)

ربیعی با اشاره به غذاهای نامناسب برای بیماران مبتلا به ام اس، گفت: چربی های حیوانی، روغن های جامد و اسیدهای چرب اشباع، لبنیات پرچربی، گوشت‌های پرچربی، شکلات، توت فرنگی، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای شور و کنسروی برخی از غذاهای نامناسب برای بیماران مبتلا به ام اس است.

این متخصص تغذیه با اشاراه به غذاهای نامناسب برای بیماران مبتلا به ام اس، گفت: چربی های حیوانی، روغن های جامد و اسیدهای چرب اشباع، لبنیات پرچربی، گوشت‌های پرچربی، شکلات، توت فرنگی، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای شور و کنسروی برخی از غذاهای نامناسب برای بیماران مبتلا به ام اس است.

مشکل اضافه وزن در این بیماران

ربیعی با بیان اینکه امکان ایجاد اضافه وزن، چاقی و مشکلات متعاقب آن به خصوص، دیابت و بیماری‌های قلبی، در بیمارانی که در مرحله‌ی مزمن و پیشرفته این بیماری قرار دارند، بالاتر است، عنوان کرد:‌ در این مرحله از بیماری، افراد در اکثر اوقات احساس خستگی و افسردگی می‌کنند که این امر منجر به بی تحرکی و چاقی می شود. به این دسته از بیماران توصیه می‌شود که از انواع گوشت‌های کم چربی و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کرده و از مصرف الکل پرهیز کنند. همچنین توصیه می‌شود شیر و فرآورده‌های کم چرب آن و پودرهای شیر کم چربی را جایگزین لبنیات پرچربی کنند. انجام نرمش‌های ساده زیر نظر پزشک متخصص برای افزایش تحرک بدنی نیز توصیه می شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا