رشد 4 برابری جمعیت سالمند ایران تا سال 1420

دکتر علیرضا بهرامی در گفت‌وگو با سیناپرس، با بیان اینکه یکی از ابر چالش های کشور در چند سال آینده بحث سالمندی است، اظهار کرد: جمعیت سالمندی کشورهای اروپایی در طول 100 تا 130 سال به 2 برابر می‌رسد، بسیاری از این کشورها نسبت به چالش سالمندی در این بازه زمانی غافلگیر شده‌اند.

این درحالیست که جمعیت سالمندی ایران در در سال 1420 نسبت به دهه 60 حدود 4 برابر می‌شود، به عبارت دیگر، 6 میلیون جمعیت سالمندی فعلی به 26 تا 27 میلیون نفر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه قاعدتا سالمندی یک بیماری نیست، گفت: دوران سالمندی ویژگی هایی دارد که اگر طی این دوره به افراد سالمند خدمات خوبی ارائه ندهیم ممکن است کمبودهایی به وجود آید.

وی با بیان اینکه بودجه نظام سلامت کشور کفاف درمان‌های این مقطع را نمی‌کند، اظهار داشت: رفع این چالش مستلزم داشتن یک برنامه مدون آموزشی و پژوهشی در حوزه سالمندی است و از آنجاکه رویکرد جهاد دانشگاهی همواره مساله محوری است، هم اکنون در حوزه سالمندی نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این راستا، گروه پژوهشی سالمندی را با هدف بررسی مسایل حوزه سالمندی از جهت پزشکی، روان شناسی، اجتماعی، رفاهی و روانی ایجاد کرده و برای تحقق این امر سعی کردیم با ایجاد کارگروه‌ های بین‌ رشته‌ ای، متخصصان حوزه پزشکی، روان شناسی، جامعه شناسی و مسایل رفاهی را درگیر این موضوع کرده و به صورت تخصصی و با جامعیت به مسایل حوزه سالمندی بپردازیم.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واقعیت این است که جامعه ایران فرصت خیلی زیادی برای مواجه شدن با این چالش بزرگ ندارد، از ا‌ینرو داشتن یک راه‌ حل موثر و کارآمد، بسیار مهم و ضروری است، چراکه اگر یک جوان شغلی برای تامین زندگی خود نداشته باشد، می‌تواند با امید و انرژی این مرحله را سپری کند، اما در دوران سالمندی اگر فردی شرایط رفاهی، پزشکی و سلامتی مناسبی نداشته باشد، این امر می‌تواند در ایجاد یاس و ناامیدی اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی جامعه بسیار موثر باشد.

سالمندی یک سندروم است

بهرامی با بیان اینکه سالمندی یک سندروم است که علایم ظاهری و مشکلات شناختی گوناگونی دارد، اظهار کرد: ممکن است در این دوران مشکلات حرکتی، تغذیه‌ای، روحی و اجتماعی مختلفی برای فرد سالمند به وجود آید.

وی  با تاکید بر اینکه افزایش آگاهی و آموزش عمومی به صرفه‌ترین و مهمترین فعالیت برای مواجهه با چالش سالمندی است، گفت: راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمند به تعداد بالا نه تنها راهکار واقعی حل مسال نیست، بلکه از نظراجرایی نیز ناممکن است.

اکنون سازمان بهزیستی با وجود تمام خدماتی که در این حوزه ارایه می‌کند تنها نیم درصد سالمندان را در مراکز نگهداری سالمند پوشش می‌دهد.

در این شرایط مطمئنا بودجه سازمان بهزیستی تا 20 سال آینده جوابگوی نیاز و نگهداری 27 میلیون جمعیت سالمندی نبوده و بهترین راهکار آشناسازی و آموزش خود سالمند، خانواده و همچنین جامعه برای مواجهه صحیح با مسایل مختلف دوران سالمندی است.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: در این راستا با هدف آموزش کارمندان و کارکنان در آستانه بازنشستگی و همچنین ارایه راهکارهای برای مواجهه صحیح با دوران سالمندی در قالب آموزش‌های ضمن خدمت،‌ قراردادهایی با برخی از مراکز، سازمان‌ها و ارگان‌ها منعقد کرده‌ایم. این نوع آموزش‌ها می تواند به افراد کمک کند تا نگاه و نگرش مناسبتری نسبت به دوره سالمندی داشته باشند.

نظام ارزشی سالمندی باید تغییر کند

بهرامی با تاکید بر اینکه سالمندی دوره از کارافتادگی نیست، گفت: نخستین مساله این است که نظام ارزشی سالمند و نگرش افراد نسبت به این دوران باید تغییر کند، بسیاری از بازنشستگان تصور می‌کنند که در دوران بازنشستگی، از کار افتادگی آنان برای جامعه قطعی شده، در حالی که در تمام دنیا از سالمندان به عنوان دنیایی از تجربه و مغز متفکر برای حل مسایل جامعه استفاده می‌شود.

بنابراین ما نیز باید سعی کنیم از تجربه سالمندان و توان و انرژی جوانان یک ترکیب کارآمد برای حل مسایل اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی به وجود آوریم.

وی با اشاره به تشکیل گروه پژوهشی سالمندی و مرکز خدمات درمان در منزل سالمندی "امداد" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: این مرکز با ارایه خدمات درمانی و مشاوره‌ای به صورت شبانه‌روزی، همچنین خدمات پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و آزمایشگاهی را در منزل افراد سالمند ارائه می‌کند. از این رو افراد می‌توانند ضمن تماس با شماره 72103 از خدمات مختلف این مرکز به صورت شبانه روزی بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین ما پیگیر راه‌اندازی مرکز پایش سالمندی هستیم تا مسایل سالمندی را از نظر روانی، جسمی، اجتماعی و فرهنگی با تشکیل پرونده ارزیابی و خدمات مناسب رفاهی و درمانی ارایه ‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: مرکز ما همچنین در راستای آموزش و آگاه‌سازی‌های عمومی نسبت به مسایل دوره سالمندی، یک سری دوره‌های آموزشی در فرهنگ‌سراها و مراکز خدمات عمومی شهرداری برای شهروندان برگزار می‌کند.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا