قلب کدام طرف بدن انسان است؟

قلب یکی از مهمترین اعضای بدن است که زندگی و حیات انسان به عملکرد آن بستگی دارد و از لحظه تولد تا هنگام مرگ، حتی یک لحظه از فعالیت نمی ایستد. در این میان  یکی از سوالاتی که مرتبط با ساختار بدن انسان مطرح می شود این است که چرا قلب کمی به سمت چپ در سینه متمایل است؟

از هر ده هزار نفر، یک نفر دچار قلب آیینه ای یا راست قلبی است که در این عارضه قلب فرد بیشتر به سمت راست متمایل بوده و به آن دکستروکاردی (dextrocardia) می گویند. البته این وضعیت به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند و فقط هنگام بررسی‌های قلبی مانند نوار قلب باید متوجه آن بود.

قلب عضوی از بدن است که در پشت استخوان جناغ سینه و حدفاصل غضروف‌های دنده‌های سوم تا ششم و تقریبا در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد. این امر به این دلیل است که محفظه سمت چپ قلب که بطن نام دارد، وظیفه پمپاژ خون اکسیژن دار را در کل بدن بر عهده دارد بنابراین باید قوی تر و بزرگتر از بطن راست باشد که فقط خون را به ریه ها می برد.

قابل توجه است که با کار بطن چپ است که می توانید احسان ضربان قلب را در سینه احساس کنید. از هر ده هزار نفر، یک نفر دچار قلب آیینه ای یا راست قلبی است که در این عارضه قلب فرد بیشتر به سمت راست متمایل بوده و به آن دکستروکاردی (dextrocardia) می گویند. البته این وضعیت به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند و فقط هنگام بررسی‌های قلبی مانند نوار قلب باید متوجه آن بود.

اگر بخواهیم این موضوع را به طور تخصصی تر شرح دهیم باید بگوییم بطن راست خون را از طریق دریچه سه‌لختی و از دهلیز راست دریافت می‌کند و سپس آن را به وسیله دریچه ششی به سرخرگ ششی و به سوی ریه‌ها ارسال می کند. بطن چپ خون اکسیژن دار را از طریق دریچه میترال  یا دریچه دولختی، از دهلیز چپ دریافت کرده و آن را به وسیله دریچه آئورتی به آئورت و سپس به سراسر ارگان ها و بافت‌های بدن می‌فرستد. این شرایط باعث می شود تا بطن چپ بزرگ تر بوده و در نهایت سبب شود تا قلب بیشتر به چپ بدن متمایل شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا