آسیبی به نام مراکز غیرقانونی حیات وحش

باغ وحش وکیل آباد مورد علاقه گردشگرانی که به مشهد سفر می کنند بوده و نامی آشنا در میان باغ وحش های کشور بود. تا اینکه به تازگی اخباری مبنی بر مرگ هفت توله ببر در باغ وحش مشهد در خروجی رسانه ها قرار گرفت و پس از بررسی هایی که پیرو این موضوع صورت گرفت، مشخص شد که باغ وحش مشهد اصلا مجوز فعالیت ندارد.

نکته جالب توجه این است که قبل از تایید اخباری مبنی بر مجوز نداشتن این باغ وحش، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در رابطه با مرگ توله ببرها گفته بود: از بین رفتن توله‌ها در همه استان‌ها اتفاق می‌افتد و از آن جایی که خراسان رضوی به صورت شفاف کار می‌کند روز تولد توله‌ها و علت تلف شدن را هم اعلام می‌کند؛ در حالی که در بسیاری از باغ وحش‌های ایران و حتی دنیا، بدین صورت است که زمان زایمان ببرها را اعلام نمی‌کنند و بعد از گذشت یک ماه از زایمان می‌گویند یک زایمان داشته‌ایم درحالی که چند توله تلف شده است.

با وجود این توجیهات مدیرکل محیط زیست این استان، با ورود دادستانی خراسان رضوی به این موضوع، مشخص شد که باغ وحش مشهد با وجود قدمت ۶۰ ساله هنوز مجوز فعالیت نداشته‌ است.

البته، این اولین بار نیست که باغ وحش وکیل‌آباد مشهد خبرساز شده است. چراکه، دقیقا سال گذشته نیز کشف ۷ تخته پوست، ۴ جمجمه ببر و دو تخته پوست یوزپلنگ در باغ وحش مشهد از سوی دادستانی خراسان رضوی، انتقاداتی را در پی داشت.

۶۰ درصد باغ‌ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان در کشور مجوز ندارند

این در حالیست که پیش از این نیز مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که ۶۰ درصد باغ‌ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان در کشور هیچ مجوزی نداشته و در حالی مشغول فعالیت هستند که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد.

با وجود اینکه این حواشی پیرامون شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در باغ های وحش و باغ های پرندگان کشور، همواره مورد توجه فعالان محیط زیست بوده است. بعد از ماجرای تلف شدن توله ببرها در باغ وحش مشهد، نمایندگان مجلس نیز به آن ورود پیدا کرده اند.

بر این اساس، مجلس شورای اسلامی نسبت به رعایت نشدن استانداردهای حداقلی در باغ وحش ها هشدار داده و خواستار تعطیلی مراکز باغ وحش غیرمجاز شدند، با این حال مشخص نیست که این مشکلات تا چه زمانی در کشور وجود خواهد داشت و چند حیوان بی زبان دیگر باید تلف شوند تا مسوولان مربوطه به صورت جدی کاری انجام دهند.

بر اساس این گزارش، در حالی که حوزه حیات وحش و گونه های جانوری در زیست بوم های مختلف کشور، از سرمایه های ملی ارزشمند کشورمان به حساب می آیند، اما تا کنون هیچ برخورد جدی و قاطعی با متخلفانی که در این حوزه قانون شکنی می کنند صورت نمی گیرد.

با وجود اینکه کارشناسان و فعالان حوزه حیات وحش نگران نحوه فعالیت مراکز غیرقانونی حیات وحش هستند و این موضوع را تهدیدی جدی تلقی کرده و بر لزوم تشدید نظارت ها در حوزه حیات وحش تاکید می کنند، اما هر ساله اخباری مبنی بر قانون شکنی و تخلف در این حوزه به گوش می رسد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جای تاسفه بدتر از همه اینکه ملت ما پول میدن واسه دیدن حیوانات توقفس .چه بلایی سر محیط زیستمون داریم میاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا