تحریم ها فرصت یا تهدید؟

دکتر محمد رضا صادقی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون تحریم های ظالمانه و ناعادلانه آمریکا علیه ایران، در ابعاد مختلف آسیب های زیادی به کشور وارد کرده و فشار اقتصادی زیادی بر غاطبه عامه جامعه و مردم تحمیل شده است. این فشارها به دنبال خود گرانی و رکود تورمی ( در ارتباط با تولید) ایجاد کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر به بهانه اینکه ایران به سمت ساخت و تولید موشک و جنگ افزارها نرود، ورود برخی از فناوری ها به کشورمان منع شده است. این در حالی است که حتی بسیاری از اقلام پزشکی و داروهای مورد نیاز بیماران نیز مورد تحریم قرار گرفته اند.

این جنین شناس اظهار داشت: حتی اگر ایران تحریم هم نباشد باید هنگام مبادلات تجاری، در صورت نبود پول و ارز، به ازای هر کالا یا اقلام وارداتی، پرداختی داشته باشد. متاسفانه نیازهای خارجی ما طی چند دهه گذشته به علت وابستگی شدید مان به منابع نفتی، از محل فروش نفت تامین شده است؛ زمانی که فروش نفت محدود شود و ما امکان فروش نفت را نداشته باشیم، در این صورت تحریم ها تاثیرات خودش را می گذارد.

وی ادامه داد: خدا را شکر پس از انقلاب جمهوری اسلامی، در دولت دهم و یازدهم، گرایش شدیدی نسبت به حوزه گازی در کشور به وجود آمده و فعالیت شرکت های پتروشیمی، تولید میعانات گازی و فرآورده های گازی در ایران گسترش یافته است. چنین اقدام سازنده و مثبتی موجب شده تا یک مقدار وابستگی کشورمان نسبت به نفت کاهش یابد.

وی تصریح کرد: هم اکنون امکان خرید کالاها توسط  بسیاری از مردم وجود ندارد. زمانی که امکان خرید و فروش کالا توسط تولید کننده وجود نداشته باشد، در جامعه رکود ایجاد می شود.

همزمان با اینکه هزینه های تولید بالا می رود، هزینه دسترسی به یک سری خدمات نیز افزایش می یابد. این مساله به نوبه خود باعث افزایش قیمت شده و تورم ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: هرچند هم اکنون ما از ایجاد این تحریم ها خوشحال نیستیم و دسترسی ما به یک سری اقلام مختلف و ضروری که وابسته به خارج بود، منع شده است اما می توانیم با ایجاد تغییر در نگرش و عملکردمان این تحریم ها را تبدیل به فرصت کنیم و با اتکا به توان خودمان، نیازهای کشور و جامعه مان را رفع کنیم.

رفع نیازهای کشور با اتکا به دانش ایرانی

رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی گفت: رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود در دیدار با جهاد گران به این مساله اشاره کردند که سرنگون ساختن پهپاد آمریکایی توسط نیروهای نظامی مهم نیست بلکه اهمیت این مساله استفاده از فناوری ایرانی برای ساخت رادار توسط پژوهشگران ایرانی است؛ فناوری که با ابتکار جوانان ایرانی ساخته شده و توانسته پهپاد آمریکایی را شناسایی و کنترل کند.

وی بیان کرد: در زمان جنگ تحمیلی، هنگامی که ایران از دسترسی به تکنولوژی های حوزه نظامی و فناوری های مرتبط با آن محروم باقی ماند، کشور در این حوزه متکی به خودش شد. در نتیجه متخصصان ایرانی همت و عزم شان را جزم کردند و به فناوری و تجهیزات مورد نیاز کشور در این صنعت دست یافتند. حاصل همت پژوهشگران این عرصه، دستاوردهایی است که اکنون در صنایع نظامی شاهد آن هستیم.

صادقی افزود: این مساله در حوزه های دیگر نیز می تواند اتفاق بیافتد. اگر امروز امکان تهیه بسیاری از فناوری های مورد نیاز کشور را نداریم باید از سوی مسوولان و دستگاه های اجرایی به توان جوانان، محققان و دانش پژوهان فعال در مراکز تحقیقاتی و جهاد دانشگاهی اعتماد کنیم تا این همکاری و تعامل گسترش پیدا کند و نیازمان در داخل کشور تامین بشود.

وی ادامه داد: این نیازها باید طرح مساله شده و به محققان داخلی داده شود. یقینا ما با اتکا به توان و نیروی بالقوه کشورمان می توانیم این مسایل را رفع کنیم. خدا را شکر کشوری هم داریم که منابع طبیعی در آن به وفور یافت می شود.

وی ادامه داد: ما پیش از این در حوزه های مختلف خام فروشی انجام می دادیم. همه فرآورده های طبیعی، سوخت های فسیلی، گاز، نفت، سنگ و معدن و حتی اقلام کشاورزی و گیاهان دارویی مان را به صورت خام برداشت و به خارج از کشور صادر می کردیم. بخشی از این توانمندی ها می تواند جایگزین فروش نفت یا سایر نیازهای که هم اکنون در حوزه تکنولوژی وجود دارد، بشود.

صنعت خودروساز توان متخصصان ایرانی را باور کند

رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی اظهارداشت: بسیاری از صنایع ما مانند نفت، پتروشیمی وابسته به شرکت های خارجی بودند. همچنین در بحث خودرو، امروز ما مواجه با تحریم هستیم. خودرو ساز ما در گذشته نیم نگاهی به خارج از کشور داشت و با تامین نیازهای خودش، اقدام به مونتاژ خودروها می کرد. در حالی که اکنون باید برای رفع این مشکل یک خود اتکایی و خود باوری در کشور ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این خودباوری همواره در جهاد دانشگاهی وجود داشته است. هر زمانی که دولت این اعتماد را کرده و دستگاه اجرایی این وظیفه را به دوش جهاد دانشگاهی گذاشته، این نهاد به درستی توانسته است از پس تمامی این وظایف برآید.

وی در پایان گفت: امروز این تهدیدهایی که از سوی کشورهای مختلف جهان بر علیه ایران وجود دارد( تا احساس بکنند با اعمال این فشارها می توانند ملت و دولت ایران را از پا در بیاورند)، می تواند تبدیل به فرصتی بشود تا ما بتوانیم با اتکا به نیروهای داخلی، جوان و پر انرژی به خودکفایی برسیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا