فضاپیمای هندی امروز راهی ماه شد

در نخستین ساعات صبح امروز، سازمان فضایی هند مأموریت اکتشاف ماه را که توسط فضاپیمای چاندرایان 2 (Chandrayaan-2) انجام می‌شود، آغاز کرد.

پیش‌ازاین دفتر مرکزی آژانس فضایی هندوستان در شهر بنگلور اعلام کرده بود که مأموریت فوق‌الذکر با عنوان TLI برای ساعات نخست امروز و بین ساعت 3 تا 4 صبح به‌وقت محلی انجام خواهد شد.

انتظار می‌رود فضاپیمای چاندرایان 2 در تاریخ 20 آگوست برابر با 29 مردادماه در مدار ماه قرارگرفته و در تاریخ 7 سپتامبر برابر با 16 شهریور، روی سطح ماه فرود آید.

کی سیوان (K Sivan) مدیر سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان در این رابطه اعلام کرد: «برنامه ما برای اجرای این مانور، ساعت 3:30 نیمه‌شب 14 آگوست (برابر با 23 مردادماه) بوده و در این ساعت فضاپیمای هندی، زمین را ترک کرده به سمت ماه حرکت می‌کند.»

وی با بیان اینکه فضاپیمای چاندرایان 2 در تاریخ 20 آگوست در اطراف ماه خواهد بود، گفت: «متعاقباً، ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک سری مانور در اطراف ماه داشته باشیم و سرانجام، در تاریخ 7 سپتامبر، در نزدیکی قطب جنوبی ماه، فرود خواهیم آمد.»

ازنظر علمی، این مأموریت باهدف مطالعه و گسترش بیشتر دانش مربوط به ماه از طریق مطالعه دقیق توپوگرافی، کانی‌شناسی، مطالعه ترکیبات شیمیایی سطح، خصوصیات حرارتی و جوی و درک بهتر منشأ و تکامل ماه انجام می‌شود.

گفتنی است تاکنون مرکز پژوهش‌های فضایی هندوستان، پنج مانور برای کسب آمادگی جهت این مأموریت؛ در مدار زمین انجام داده بود. آخرین مانور از این مانورهای پنج‌گانه، طی پانزدهم مردادماه در مدار زمین با موفقیت انجام‌شده و طی آن استفاده از سیستم پیش راننده پردازنده برای مدت‌زمان شلیک 1.041 ثانیه انجام‌شده و در پی آن سخنگوی مرکز پژوهش‌های فضایی هندوستان گفته بود که کلیه پارامترهای مورد انتظار این فضاپیما، طبیعی بوده است.

پیش‌ازاین پرتابگر ماهواره‌ای هندوستان با نام GSLV MkIII-M1، فضاپیمای 34 هزار کیلوگرمی موردنظر این سازمان را در تاریخ 31 تیرماه سال جاری با موفقیت در مدار زمین از قرار داده بود. مجموعه‌این مانورها به‌صورت پله‌پله، شرایط انتقال فضاپیما و ماه نورد هندی را به مأموریت فراهم کرده بود.

به گزارش سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان، سیستم محرکه پردازنده این فضاپیما پس از خروج از مدار زمین و ورود به حوزه نفوذ ماه، برای کاهش سرعت این فضاپیما فعال می‌شود که این امر باعث خواهد شد تا فضاپیما بتواند در مدار ماه مستقر شود. در ادامه از طریق مجموعه‌ای از مانورها، چاندرایان 2 در اطراف ماه و در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح ماه به گردش درمی‌آید.

پس‌ازآن، ماه نورد از مدار جداشده و سرانجام در تاریخ 16 شهریور با انجام مجموعه مانورهای پیچیده و استفاده از سیستم ترمز خاصی در محوطه‌ای با خاک نرم در قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد. این دومین مأموریت اکتشاف ماه توسط هندوستان محسوب می‌شود. در این مأموریت قرار است طی یک روز کامل ماه که برابر با 14 روز کره زمین است، از سطح تنها قمر زمین نمونه‌برداری صورت گیرد.

این مأموریت به دلیل بخش‌های مختلف آن ازجمله جای‌گیری در مدار زمین، حرکت و چرخش در مدار ماه و درنهایت فرود و نمونه‌برداری از سطح ماه؛ دارای اهمیت زیادی است.

در خاتمه، آژانس فضایی هندوستان اعلام کرد: «ازنظر علمی، این مأموریت باهدف مطالعه و گسترش بیشتر دانش مربوط به ماه از طریق مطالعه دقیق توپوگرافی، کانی‌شناسی، مطالعه ترکیبات شیمیایی سطح، خصوصیات حرارتی و جوی و درک بهتر منشأ و تکامل ماه انجام می‌شود.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: livemint

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا