مسوول مرگ کاوه کیست؟

متاسفانه وقتی زباله ای را در طبیعت رها می کنیم تصورمان این است که آن را دور انداخته ایم اما، متوجه نیستیم که این زباله های رها شده هریک می توانند آغازگر داستانی تلخ و کشنده در طبیعت باشند.

از بحث های فرهنگی و جملات شعاری مبنی بر اینکه رها کردن زباله در طبیعت در شان انسان نیست و… که بگذریم باید متوجه باشیم که این اقدام عملی غیرانسانی بوده و به شدت به محیط زیست و جانداران آسیب می رساند.

متاسفانه اغلب این زباله هایی که در طبیعت رها شده اند، جدای از منظره زشت و بوی نامطبوعی که در محیط ایجاد می کنند، سالیان سال طول می کشد تا تجزیه شده و ردپایشان از طبیعت پاک شود. از این رو، در طول این سال ها جانداران و حیوانات را دچار مشکلات عدیده ای کرده و گاهی منجر به مرگ آنها می شود.

این موضوع نه ربطی به دولت و مسوولان دارد و نه ربطی به بیگانگان و دشمنان؛ کاوه را تک تک انسان هایی که حتی مسوولیت زباله هایی را که تولید می کنند، برعهده نمی گیرند، کشتند.

قطعا همه ما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با صحنههای ناگوار از لاشه‌ پرنده‌ ای با شکمی پر از زباله، لاک‌پشتی که در یک حلقه‌ پلاستیکی گیر کرده و لاکش تغییر شکل‌ داده و یا سگ آبی که در یک تور ماهی‌گیری دورانداخته شده گیر افتاده، مواجه شده ایم.

احتمالا هربار هم با دیدن این تصاویر کمی متاثر شده و بعد هم موضوع را به دست فراموشی سپرده ایم، اما این بار بی احترامی انسان به طبیعت موجب مرگ عجیب ترین پلنگ جهان شده است.

سال ۱۳۹۵ بود که پلنگ نر چهارساله در پارک ملی تندوره زنده گیری و به ردیاب ماهواره ای مجهز شد. این حیوان عجیب کاوه نام داشت، کاوه با رفتارهای عجیبی که از خود نشان داد،یافته های مهم جهان درباره پلنگ ها را با چالش هایی مواجه کرده بود.

کاوه گاهی بی آنکه به گوسفندها حمله کند، به روستاها می رفت. از آن عجیب تر، علیرغم اینکه، یافته های جهان نشان می دهد هنگامی که پلنگ های نر وارد قلمرو دیگری شوند، میان آنها درگیری رخ می دهد اما، کاوه و برزو دو روز با هم زندگی کرده و از یک لاشه تغذیه کرده اند.

اخبار حکایت از آن دارد که، آخرین بار کاوه در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان دیده شده و دیگر از آن خبری نبود تا اینکه، حدود دو هفته پیش پلنگی ضعیف و لاغر در مرز ترکمنستان به پنج سگ و گوسفند حمله کرد، پس از زنده گیری این حیوان و انجام بررسی ها دریافتند، این پلنگ همان کاوه است.

بدن نحیف کاوه پر از زخم های به جا مانده از درگیری با جانوران دیگر بود و نکته تاسف بار اینکه، یک تکه چرم لباس ورودی روده این حیوان را مسدود کرده بود. سرانجام، کاوه بر اثر زباله خواری مرد.

این موضوع نه ربطی به دولت و مسوولان دارد و نه ربطی به بیگانگان و دشمنان؛ کاوه را تک تک انسان هایی که حتی مسوولیت زباله هایی را که تولید می کنند، برعهده نمی گیرند، کشتند.

حواسمان باشد، این بار که خواستیم بسته چیپس و پفک، قوطی نوشابه یا ته سیگارمان را در طبیعت پرتاب کنیم مرگ «عجیب ترین پلنگ جهان» را با خود مرور کنیم.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا