تشخیص بیماری سلیاک با آزمایش خون

سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی ژنتیکی است که سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند. تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است، به همین دلیل محققان همواره به دنبال روشی برای تشخیص سریع و دقیق این بیماری هستند.
به همین منظور محققان یک شرکت زیست‌فناوری در کمبریج، موفق به شناسایی بیومارکرهایی شده‌اند که می‌تواند اساس تشخیص بیماری سلیاک با استفاده از آزمایش خون باشد.
این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک در معرض گلوتن قرار می‌گیرند، مولکول‌های التهابی مشخصی در جریان خون افزایش می‌یابد که با علائم این بیماری مرتبط است. شایع‌ترین علائم سلیاک در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است.
محققان دریافتند زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک در معرض گلوتن قرار می‌گیرند، سطح مولکول‌های التهابی مانند IL-۲ افزایش می‌یابد. این مولکول‌ها توسط سلول‌های T در سیستم ایمنی تولید می‌شوند.
با استفاده از این روش می‌توان در عرض چند ساعت بیماری سلیاک را تشخیص داد و رژیم غذایی مناسب تجویز کرد.
بیماری سلیاک بر اثر آسیب به پرزهای جذب کننده مواد غذایی، سبب می‌شود مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز از جمله آهن، فولات، کلسیم، ویتامین D، پروتئین و چربی در اختیار بدن قرار نگیرد و بیمار به سوء تغذیه دچار شود.
بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود ۸۳ درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.
محققان احتمال می‌دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد.
در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و توصیه می‌شود با رژیم غذایی بیماری کنترل شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.