واکسنی که مانع پیشرفت سرطان پوست می شود

یک نانو واکسن جدید نتایج امیدوار کننده‌ای در درمان سرطان پوست در موش‌ها نشان داده است. دانشمندان در این واکسن، دو داروی جدید آزمایشگاهی سرطان را درون یک نانوذره ریز قرار داده‌اند و آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این روش درمانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن ملانوما تحریک کند و به عنوان یک واکسن پیشگیری کننده، مانع از پیشرفت این نوع سرطان می‌شود.

ملانوما(Melanoma) به تومور با منشا سلول‌های ملانین‌دار می‌گویند. این تومور بدخیم اصولا یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند.

"رونیت ساتچی فاینارو" سرپرست این مطالعه توضیح می‌دهد: به طور کلی جنگ علیه سرطان، به ویژه ملانوما طی چند سال اخیر از طریق روش‌های مختلف درمانی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی پیشرفت کرده است. اما روش واکسن که در برابر بیماری‌های مختلف ویروسی بسیار مؤثر بوده است، هنوز علیه سرطان چندان به کار گرفته نشده است.

این تحقیقات جدید توسط محققان دانشگاه "تل آویو" شامل توسعه نانوذرات ریز است که با ترکیبی از دو داروی جدید آزمایشگاهی سرطان شامل یک پادتن ضد PD1 و یک پادتن ضد OX40 پر می‌شود. هر دو مولکول برای تحریک سیستم ایمنی بدن نسبت به حمله به سلول‌های تومور طراحی شده‌اند و در پلیمرهای کوچک تخریب پذیر به نام نانوذرات "منوزیله"(mannosylated) محصور می‌شوند.

این نانو واکسن بر روی دو نوع مختلف موش مورد آزمایش قرار گرفت. هنگامیکه به حیواناتی که به تازگی به ملانوما مبتلا شده بودند، تزریق شد، محققان دریافتند که این واکسن، پیشرفت بیماری را به طور قابل توجهی به تاخیر می‌اندازد.

اما جالب توجه‌ترین وجه این مطالعه، مشاهده اثرات پیشگیری این نانوواکسن بود. چرا که وقتی به موش‌های سالم تزریق شد، این موش‌ها حتی پس از تزریق سلول‌های ملانوما به این سرطان مبتلا نشدند.

فاینارو می‌گوید: نتیجه تزریق این واکسن به موش‌های سالم این شد که موش‌ها بیمار نشدند، به این معنی که این واکسن از ابتلا از این نوع سرطان جلوگیری می‌کند.

آزمایشاتی که سپس در آزمایشگاه انجام شد، نشان داد که این درمان بر روی سلول‌های ملانومای پیش‌رونده انسان نیز موثر است.

لازم به ذکر است که هنوز روزهای اولیه این تحقیق است و البته هنوز اثبات نشده است که در بیماران انسانی مؤثر یا بی‌خطر باشد، بنابراین حداقل برای 10 سال آینده نباید انتظار داشت به طور گسترده روی انسان آزمایش شود. با این حال به عنوان یک مدل مفهومی، نشان دهنده پتانسیل واکسن‌های نانوذره برای درمان سرطان است.

فاینارو می‌گوید: تحقیقات ما یک رویکرد کاملاً جدید(رویکرد واکسن) برای درمان موثر ملانوما است که حتی در پیشرفته‌ترین مراحل بیماری نیز قادر به درمان آن است. ما اعتقاد داریم که مطالعه ما ممکن است برای سایر انواع سرطان نیز مناسب باشد و کار ما پایه و اساس محکمی برای توسعه سایر نانو واکسن‌های سرطانی است.

این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.