روز جهانی شیر

  • روز جهانی شیر

روز دهم آگوست (۱۹ مرداد) روز جهانی شیر نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری روزی برای شیرها جلب حمایت‌ از طرف مردم، دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه برای مراقبت از این گربه سان در معرض انقراض است. طبق آمار سال ۲۰۱۵ اتحادیه حفاظت از طبیعت، تخمین زده می‌شود که در کل کره‌ی زمین کمتر از ۲۰ هزار قلاده شیر باقی مانده باشد. تعداد شیرها در ۲۱ سال اخیر ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است. از دست دادن سکونت‌گاه، شکار غیرقانونی و … از جمله دلایل اصلی این کاهش محسوب می شود. طبق گزارش سازمان‌های حفاظت از حیوانات، شیرها در کشورهای مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو ،نیجریه و مالاوی به طور کامل منقرض شده اند.

  • افتتاح موزه بزرگ لوور

ساختمان تاريخی لوور در ابتدا در سال 1204 ساخته شد در حالی كه از سبك يونانی الهام گرفته و در ميان آثار معماری، كم نظير بود. اين قصر باشكوه، زماني مقر پادشاهی شاهان فرانسه بود تا اين‏كه پس از انقلاب كبير فرانسه، كميته‏ ای جهت ايجاد يك موزه در اين ساختمان تشكيل شد. در نهايت در دهم اوت 1793 موزه بزرگ لوور در اين محل افتتاح گرديد و در هشتم نوامبر همان سال، به موجب قانون ملی شدن مجموعه‏ های هنری سلطنتی، اين موزه به صورت ملی درآمد.

از آن پس شاه‏كارهای فراوانی از سراسر اروپا و جهان در آن جمع‏ آوری شد به طوری كه تعداد اين آثار در موزه، بالغ بر 280 هزار قطعه تخمين زده شده است كه از اين تعداد، 5600 اثر را نقاشی و شاه‏كارهای هنرمندان معروف جهان تشكيل می‌دهند.

بسياری از اين اشياء به ويژه آثار عتيقه و باستانی موجود در موزه لوور، توسط مستشرقان اروپايى و استعمارگران فرانسوی از نقاط مختلف جهان از جمله ايران به يغما رفته‌اند و يا از دلالان آثار باستانی خريداری شده‌‏اند. اهميت موزه لوور تنها به دليل وسعت و تعداد آثار نگهداری شده در آن نيست، بلكه كيفيت آثار هنری موجود در موزه، وسعت تالارها و ارزش مجموعه‌های موجود در آن، اين بنا را پراهميت‏‌ترين مركز نگهداری آثار هنری جهان ساخته است. در حال حاضر، ساليانه ميليون‏‌ها نفر از سراسر جهان، برای بازيد از اين موزه، راهی فرانسه و شهر پاريس می‌شوند و درآمد هنگفتی را نصيب آن می ‌سازند.

  • روز بین‌المللی بیودیزل

تاریخ 10 اوت (19 مرداد) به نام روز بین‌المللی بیودیزل (International Biodiesel Day) نامگذاری شده است. بیودیزل سوختی پاک، غیرسمی، تجزیه‌پذیر و جایگزین سوخت دیزل است که از منابع طبیعی و تجزیه‌پذیر مانند روغن‌های گیاهی  و روغن پسماند غذایی ساخته می‌شود. این سوخت را می‌توان با گازوئیل مخلوط و در خودروهای گازوئیل سوز به‌کار برد.

  • تولد آرنه ویلهلم تیسلیوس

آرنه ویلهلم کارین تیسلیوس، زیست شیمیدان سوئدی در 10 اوت 1902 به دنیا آمد. این دانشمند برای تحقیقات درباره الکتروفورز و آنالیز جذب، به ویژه بررسی ماهیت پیچیده پروتئین‌های سرم (serum proteins)، جایزه نوبل شیمی 1948 را دریافت کرد. وی در  29 اکتبر 1971 درگذشت.

  • تولد ولفگانگ پل

ولفگانگ پل، فیزیکدان آلمانی در 10 اوت 1913 به دنیا آمد. وی به دلیل پیشنهاد روشی به منظور به دام‌اندازی اتم‌های منفرد، (به صورت مشترک) جایزه نوبل فیزیک 1989 را دریافت کرد. پل در 7 دسامبر 1993 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا