انرژی که به گزاف هدر می رود

در سال‌ های اخیر به دلیل اینکه منابع انرژی تجدید نا پذیر رو به اتمام هستند، این نوع منابع انرژی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ اند.

ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود سرشار از منابع تجدید پذیر بادی و خورشیدی است. بخش عظیمی از این منابع را می توان در منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان مشاهده کرد. بر اساس اطلس نقشه خورشید ایران که توسط سازمان انرژی های نو تهیه شده است، شمال سیستان و بلوچستان ایده آل ترین منطقه تابشی به حساب می آید. این منطقه در هر متر مربع بین 2.5 تا 4.5 کیلو وات ساعت و نیز بر اساس آمار اطلس ماهواره ای ناسا از 6 تا هشت کیلو وات ساعت تابش دریافت می کند.

تابش خورشید در این منطقه تقریبا عمود است و بنا بر گفته کارشناسان گاهی در برخی ایام تابستا،ن دما در این منطقه به بیش از 54 درجه می رسد.

هرچند انرژی‌ های حاصل از بادهای شدید 180 روزه و همچنین تابش نور مستقیم آفتاب در سیستان و بلوچستان ظرفیتی گرانبهاست اما متاسفانه هم اکنون این ظرفیت گرانبها تبدیل به بحران های زیادی برای این منطقه شده است.

محدثه وادی، دانش آموخته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه زابل با راهنمایی دکتر اکبر کیانی و مشاوره دکتر غلامعلی خمر در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی کاربردهای صفر انرژی(خورشیدی و بادی) در برنامه ریزی راهبردی شهر زابل پرداخته است.

او عنوان کرده است که نیاز به استفاده از انرژی های صفر برای رسیدن به تولید توان الکتریکی بیشتر، یکی از مهم ترین و اساسی ترین زمینه های برای یافتن منابع جدید انرژی های پاک و بهره برداری بهینه از منابع جدید انرژی های تجدید پذیر است. بهره برداری بهینه از منابع طبیعی نه تنها پاسخگوی نیاز بشر در تولید الکتریسیته است بلکه موجب برقرار تعادل میان تامین نیازهای انسان و استفاده بهینه و عدم آسیب رسانی به محیط طبیعی شده که خود از مباحث اصلی پایداری محیطی در شهر زابل است اما در بین منابع موجود انرژی های تجدیدپذیر، انرژی بادی و خورشیدی به دلایل فراوانی، دسترسی آسان و سهولت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی از محبوبیت ویژه ای برخوردارند.

 امروزه با تولید انبوه و اقتصادی استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی برای تامین نیاز انرژی، انواع توربین های بادی و سلول های خورشیدی یا فتوولتیک ساختمان ها و استقلال انرژی آنها در برنامه ریزی شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اگر فقط یک درصد انرژی خورشیدی رسیده به زمین به انرژی الکتریکی تبدیل شود با نرخ بازده 10درصد، 3000 گیگاوات توان تولید خواهد شد که چهار برابر بیشتر از انرژی مصرفی سالانه جهان است.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده از انرژی های صفر( خورشیدی و بادی) در شهر زابل( باد داشتن بیش از 260 روز آفتابی با ضریب پایداری28درصد باد و متوسط سالانه 3216 ساعت آفتابی و متوسط 240 روز بادی)، ساختمان های هوشمند با استفاده هوشمندانه از فناوری های تجدید پذیر، تعادل میان تولید و مصرف انرژی را برقرار کنند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا