سرطان پستان؛ ناقوس مرگ زنان شهری

دكتر لعبت گرانپايه، متخصص جراح عمومی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: سرطان پستان (Breast Cancer) از شایع ترین نوع سرطان در میان خانم هاست که اغلب منجر به مرگ آنها می شود؛ معمولا از هفت تا هشت نفر خانم، یک نفر مبتلا به سرطان پستان می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: میزان شیوع این سرطان با افزایش سن افزایش پیدا می کند. اوج شیوع این بیماری مربوط به دهه چهار و پنجم است اما هم اکنون میزان شیوع این بیماری در ایران به علت جوان بودن جامعه مان، 5 تا 10 سال کمتر از سایر کشورهاست و معمولا زنان جوان در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند بنابراین ضرورت دارد خانم های ایرانی پس سن 25 سالگی مدام تحت مراقبت و نسبت به علایم هشدار دهنده آن هوشیار باشند.

وی تشخیص اولیه این سرطان را مهم دانست و اظهارداشت: تشخیص اولیه این نوع سرطان باعث می شود فرد به جای تحمیل هزینه های هنگفت شیمی درمانی و برداشتن کامل پستان، به زندگی عادی و سالم خود بازگردد.

برگزیده نخستین جایزه گوهرشاد بیان کرد: مساله ژنتیک و ارثی بودن این نوع سرطان، یکی از فاکتورهای هشدار دهنده ای است که افراد باید حتما آن را در نظر داشته باشند؛ میزان ارثی بودن سرطان پستان در حدود 15 درصد است.

وی به مهمترین نشانه های سرطان پستان اشاره کرد و گفت: معمولا سرطان پستان بدون علامت و درد است زیرا توده های سرطانی در ابتدا دردناک نیستند. فرد به طور تصادفی در حمام با لمس توده ای سفت و سخت متوجه بیماری اش می شود.

وی ادامه داد: معمولا اندازه این توده ها بیشتر از 2 تا 3 سانتی متر است. این توده های سفت و سخت با چسبندگی به بافت های اطرافش باعث کشیدگی پوست به سمت داخل می شود. ترشح های خونی یا آب شفاف از نوک سینه، قرمزی پوست آن منطقه، ایجاد حالت پرتقالی در پوست، تورم غدد لنفاوی زیر بغل و تورم دست ها از دیگر علایم و نشانه های این نوع سرطان هستند.

به گفته وی، در مراحل پیشرفته تر، سرطان با سرایت به سایر نقاط، همراه با علایمی مانند درد های های استخوانی، نشانه های مغزی و سرباز کردن تورمور به سطح پوست همراه باشد.

گرانپايه گفت: اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زیاد خطرناک نیست. این نوع سرطان در مراحل اولیه با بررسی توده های زیر یک سانتی متری قابل تشخیص و شناسایی است. با برداشت موضعی این ضایعه، بیمار کاملا بهبود پیدا می کند اما اگر روند بیماری سرعت بگیرد، این توده بزرگ می شود و با پیدا کردن رگ خونی می تواند به سایر نقاط نیز انتشار یابد. در نتیجه کار درمان سخت تر می شود و فرد نیاز به شیمی درمانی، رادیوتراپی و سایر درمان های دیگر پیدا می کند.

این متخصص جراح عمومی، سرطان پستان را یکی از سرطان های جوامع پیشرفته و صنعتی عنوان کرد و گفت: طبق تحقیقات پژوهشگران این نوع سرطان معمولا در میان خانم های تحصیلکرده شهری که شغل های پر استرس دارند، بیشتر دیده می شود زیرا این نوع سرطان رابطه مستقیمی با استرس، اضطراب، بی خوابی، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، استفاده زیاد از غذاهای حاوی اسید چرب اشباع شده، ازدواج دیر هنگام، عدم شیردهی، زایمان و شیر دهی در سن بالای سی سالگی و یائسگی بعد از ۵۵ سالگی و نازایی دارد. این عوامل در جوامع شهری بیشتر از روستایی دیده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: استعمال سیگار، استفاده از مشروبات الکلی، اشتغال در کارخانه های شیمیایی، آرایشی و بهداشتی نیز از دیگر فاکتورهای خطرناک سرطان پستان محسوب می شود که می تواند شانس ابتلا به این سرطان را در بین جوامع شهری افزایش دهد.

وی در پایان گفت: تغذیه صحیح و محدودیت در مصرف فست فود‌ها و چربی‌ های اشباع، مصرف ویتامین D، C و‌ E و همچنین شیردهی کامل و کافی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا