در صدد چابک سازی پژوهشگاه هستیم

دکتر وحید یزدانیان در این نشست به تشریح عملکرد پژوهشگاه پرداخته و گفت: یکی از مهمترین بدنه های موجود وزارت ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برخی امور پژوهشی وزارت ارتباطات را با موضوعات تحقیقات کاربردی دنبال می کنیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این پژوهشگاه موضوعاتی نظیر سیاستگذاری، مطالعات راهبردی و رگولاتوری را بررسی می کند  افزود: ۱۰۰ نفر عضو هیات علمی در این پژوهشگاه فعالیت می کنند. ضمن اینکه در دوره تصدی گری جدید بازبینی نهادی، ساختاری و کارکردی پژوهشگاه در اولویت های ماست. مدیریت و راهبری تحقیقات نیز اهمیت ویژه ای دارد  که به همین منظور سعی داریم با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ارتباط گسترده تری داشته باشیم.

یزدانیان تصریح کرد: توجه و تمرکز در استفاده از پتانسیل این پژوهشگاه وجود دارد و در این سه ماه گذشته که تصدی گری این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم توانستیم ۴ اداره کل ستادی را به ۲ اداره کل تقلیل دهیم. علاوه بر این، توسعه و گسترش فعالیت های پژوهشگاه را در دستور کار داریم و پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز بخش ICT تعریف می شود نیازی به تصویب در شورای پژوهشی ندارد و اگر پروژه ای به ما ارجاع شود به سرعت تصویب و فرایند اجرای آن آغاز می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات ادامه داد: توانستیم تعهدات پژوهشگاه را جمع بندی و به مرحله اجرا برسانیم. همچنین موضوع ارائه خدمات پژوهشی و به موقع را سرلوحه کار قرار دادیم که این موضوع باعث گسترش تعاملات ما شده است و با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نشست هایی را برگزار می کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با شرکت ارتباطات زیر ساخت در حال تعامل برای چند عنوان کار تحقیقاتی هستیم و بیشترین تمرکز ما در زمینه توسعه محصولات بومی است. پژوهشگاه به دنبال تولید صنعتی نیست اما قطعا در تولید نیمه صنعتی همکاری هایی با متقاضیان می کند.

یزدانیان ادامه داد: ضمن اینکه تجهیزات قابل استفاده در شبکه انتقال را با همکاری شرکت زیرساخت استخراج می کنیم و تا چند ماه آینده گزارش اولیه آن منتشر می شود. البته ما می توانیم نقش مستقیم و تحقیقاتی داشته باشیم و در کنار آن نقش تسهیلگری را برای ارتباط شرکت ارتباطات زیر ساخت با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان نیز ایفا کنیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در حوزه اینترنت اشیا حدود سه پروژه اجرایی شده است، گفت: نقطه عطف اجرای این پروژه‌ها تهیه نقشه راه اینترنت اشیا بوده که به این پژوهشگاه واگذار شده است. اما، نقشه راهی که در حال حاضر در پژوهشگاه طراحی شده، به صورت ۱۰۰ درصدی امکان پیاده‌سازی ندارد، چرا که در آن اجماع نظر صورت نگرفته است. از این رو، از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و بر این اساس از NGOها تقاضا کردیم که در این زمینه به ما کمک کنند.

یزدانیان درباره طرح 5G گفت: دستاوردی که از این طرح می خواستیم، حاصل نشد چرا که باید نظر اپراتورها در این دستاورد اعمال شود. در این طرح نخبگان دانشگاهی خوبی حضور داشتند که اگر ما تعامل مثبتی با اپراتور برقرار می کردیم و نیازهای آنان را درک می کردیم حتما اپراتور به سراغ ما می آمد چرا که اپراتور الزامات سیاستگذاری را نمی خواهد.

وی درباره جویشگر بومی ادامه داد: حمایتی که از جویشگر شد، منجر به ایجاد دو محصول جویشگر پارسی جو و یوز شد که هر دو از دانش این پژوهشگاه استفاده کردند، جویشگر پارسی جو از حمایت های این پژوهشگاه و جویشگر یوز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات بهره می برند اما انتظاراتی که ما از این جویشگر داشتیم، برآورده نشد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: البته منفعت اقتصادی در زمره اهداف اصلی نیست که حاکمیت دنبال می کند از این رو، حمایت های سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه از این دو جویشگر ادامه دارد، موضوع جویشگر موضوع ملی ماست و فقط به وزارت ارتباطات مرتبط نیست.

یزدانیان درباره الزامات امنیتی اپلیکیشن ها با بیان اینکه چارچوب های آن در پژوهشگاه تعریف شده است گفت: ارزیابی امنیت موبایل ها در پژوهشکده امنیت پژوهشگاه صورت می گیرد. این موضوع نزدیک به یک سال است که در پژوهشگاه دنبال می شود و زیر ساخت آزمایشگاهی آن فراهم شده است. ضمن اینکه، پروژه الزامات امنیتی برای کاربران منجر به مصوبه ای می شود که توسط پژوهشکده امنیت تنظیم می شود.

وی در ادامه درباره قراردادهای بین المللی این پژوهشگاه گفت: در اواخر دهه هفتاد، مرکز تحقیقات مخابرات ایران تحقیق مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات انجام شد که این نشان از زیرساخت و پتانسیل موجود است، در حال حاضر قرارداد بین المللی نداریم اما زمینه آن در پژوهشگاه وجود دارد. ضمن اینکه، در تعامل با وزارت علوم با چند کشور اروپایی تفاهماتی را منعقد می کنیم که از این کشورها، آلمان انتخاب شده که در شهریورماه با هدف انتقال دانش فنی به کشور صورت می‌گیرد.

یزدانیان درباره اقدامات پژوهشگاه برای تحقق گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه نکته ای دارد که علیرغم تاکید رهبری بر اهمیت فضای مجازی، به صورت صریح فضای مجازی عنوان نشده است که این نشان از این دارد که موضوع فضای مجازی در همه سرفصل ها بازتاب دارد و به همین دلیل باید به سمت تدوین نقشه راه برویم و به دنبال ترسیم نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه فناوری هستیم.

وی با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در زمینه پدافند سایبری نیز، تاکید کرد: پدافند سایبری در پژوهشکده امنیت این پژوهشگاه تعریف شده است و سرفصل این پروژه با ‌همکاری پدافند غیر عامل وزارت  ارتباطات تدوین شده و سند الزامات آن نیز در حال تدوین است که البته اجرای این طرح زمان‌بر یک ساله است، ولی تا زمان پایان آن ۹ ماه مهلت داریم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا