سامانه همانندجو چقدر کارایی دارد؟

این موتور جستجو کارش را به دقت و به درستی انجام می‌دهد و خروجی‌هایی که ایجاد می‌کند و در اختیار قرار می‌دهد، بی‌ربط یا غیرقابل استناد نیستند. فرد به محض آنکه خروجی را دریافت می‌کند، می‌تواند به راستی‌آزمایی آن بپردازد و شبهاتی که دارد را بررسی کند. در عین حال ایرانداک این آمادگی را دارد که شبهات دوستانی را که فکر می کنند موتور جستجو نیازمند بررسی بیشتر است، برطرف کند.

فرهاد شیرانی با ارائه توضیحاتی درباره سامانه همانندجو، اظهار کرد: این سامانه شامل دو بخش عمده "موتور جست‌وجو" و "پایگاه اطلاعات" می‌شود و پایان‌نامه و رساله‌هایی که دریافت می‌کنیم، با این پایگاه تطبیق داده و در صورت وجود همانندی بین آن‌ها، این موارد را ارائه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شکی نیست هر چه مجموعه پایگاه اطلاعات تکمیل‌تر باشد، احتمال به دست آوردن نتایج بهتر بیشتر خواهد بود، تأکید کرد: همه اذعان دارند مناسب‌ترین پایگاه برای دسترسی به اطلاعات علمی کشور در اختیار ایرانداک است؛ چرا که حجم قابل توجهی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و نیز مقالات ژورنال‌ها یا مجلات علمی کشور در این پایگاه وجود دارد. این در حالی است که طبیعتاً هر روز به این دیتابیس افزوده شده و حجم زیادی از پایان‌نامه‌ها ومقاله‌ها در ایرانداک ثبت می‌شوند.

شیرانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها پیش از تصویب قانون "پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" در ۳۱ مرداد ۹۶ به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک اقدام می‌کردند، توضیح داد: بعد از ثبت این قانون همه دانشگاه‌ها موظف به اجرای آن شدند و از آن زمان به بعد، ثبت نکردن پایان‌نامه‌ها یا عدم انجام همانندجویی در پایان‌نامه‌های ایرانداک، نوعی تخلف از قانون محسوب می‌شود.

 

وی افزود: اجرا شدن این قانون نیازمند یک آیین‌نامه اجرایی بود و قرار شد تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت دادگستری این آیین‌نامه را آماده کنند و به هیئت دولت دهند.

راهبر سامانه همانندجوی ایرانداک خاطرنشان کرد: آئین نامه اجرایی قانون فوق در خرداد ماه سال جاری به تصویب اعضای کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیئت دولت رسیده است. در حال حاضر اصلاحاتی بر روی این آیین‌نامه در حال انجام است و به زودی نسخه نهایی آن منتشر خواهد شد.

شیرانی تصریح کرد: در هر حال پیش از تصویب آیین‌نامه اجرایی نیز معاونت آموزشی، پژوهشی و حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید داشتند که قانون ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک بدون آیین‌نامه اجرایی هم قابلیت اجرایی دارد.

منبع: ایسنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا