کنگو جان می گیرد

بر اساس گزارش های دریافتی ابتلای چهار نفر در استان اردبیل به بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده و متاسفانه یک نفر از آنها بر اثر عوارض ابتلا به این بیماری فوت شده است.همچنین در زاهدان نیز 9مورد مبتلا بیشترین مزان ابتلا به تب کریمه کنگو را به خود در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده است. گفتنی است در حال حاضر این هشدار برای همه شهروندان وجود دارد. همچنین از اواخر فروردین ماه امسال تاکنون، ۱۴ نفر در این استان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده اند.
این بیماری از طریق دام یا حشراتی مانند کنه به انسان منتقل می‌شود و شیوع آن در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر است.

  مهمترین علائم بیماری تب کریمه کنگو را تب و لرز، سردرد، استفراغ، ضایعات خونریزی دهنده‌ پوستی در سطح بدن و در بعضی موارد گیجی و خونریزی‌های گوارشی عنوان می‌شود. گفتنی است این بیماری جزء بیماری‌های خونریزی دهنده محسوب می شود، بنابراین کسانی که این علائم را مشاهده می‌کنند برای تشخیص و درمان به موقع در اسرع وقت به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند

مهم ترین مشکل در زمینه­ بیماری تب کریمه کنگو، عدم تشخیص به موقع بیماری است، به طوری‌که این مسئله می تواند عوارض زیادی برای بیمار ایجاد کند تب خونریزی دهنده‌ کریمه کنگو (CCHF)  یک بیماری ویروسی است که با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae  منتقل می شود و حامل اصلی آن حیوانات هستند.

مهمترین علائم بیماری تب کریمه کنگو را تب و لرز، سردرد، استفراغ، ضایعات خونریزی دهنده‌ پوستی در سطح بدن و در بعضی موارد گیجی و خونریزی‌های گوارشی عنوان می‌شود.

کنه ها از جمله حشرات گروه بندپایان محسوب می شوند که از خون سایر جانداران تغذیه می کنند. این حشرات دارای انواع مختلفی هستند که در گروه انگل  های یک میزبانه ، دو میزبانه و سه میزبانه تقسیم بندی می شوند. کنه ها می توانند عامل ایجاد بیماری یا انتقال انواع بیماری ها در بین سایر موجودات شوند.

این حشرات انگلی از طریق تخمگذاری تولید مثل کرده و پس از خروج از تخم در گیاهان و علف کمین کرده و منتظر میزبان باقی می مانند. پس از یافتن جانور میزبان، به پوست وی نفوذ کرده و از خون وی می مکند.

این مصرف خون تا زمانی ادامه پیدا می کند که ابعاد بدن آن ها به ده برابر حد عادی رسیده و در این مرحله از بدن میزبان جدا می شوند. کنه ها به مدت چند ماه در این حالت باقی مانده و برای رسیدن به دوران بلوغ این روند را دوباره تکرار می کنند.  این فرایند می تواند منجر به انتقال بیماری ها و عوامل ایجاد کننده بیماری بین موجودات شود.

مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت اصول بهداشتی و آموزش است و افراد در هنگام ذبح دام حتما باید از دستکش، چکمه، ماسک و عینک استفاده کرده و اصول بهداشتی را کاملاً رعایت کنند.

گفتنی است بیشترین افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، قصاب‌ها، دامدارانی که با خون و لاشه و ترشحات دام های آلوده در تماس هستند و نیز کسانی که به صورت موردی به ذبح غیربهداشتی دام آلوده اقدام می کنند.

 

گزارش: نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا