رتبه 156 ایران در جهانی شدن

دکتر علی اکبر جلالی امروز صبح در نخستین همایش تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی درخصوص جهانی شدن اینترنت و تلفن همراه به تفاوت زندگی سنتی و فضای سایبر اشاره کرد و گفت: امروزه زندگی در فضای سایبر هر گوشه زندگی ما انسان‌ها را اشغال کرده است؛ یکی از ابعاد مهم و تاثیر گذار این حوزه اقتصاد است؛ هم اکنون تنها 3 درصد سرمایه کل جهان از ذخایر معدنی، نفتی، کشاورزی و… تامین می شود مابقی سرمایه‌ها اعتباری هستند. این سرمایه اعتباری شامل نیروی انسانی، اجتماعی، سازمانی، ارتباطات و دانش و فناوری است.

وی افزود: در این بین ما تنها با اتکا به دو عنصر علم و فناوری ما می توانیم به اقتصاد جهانی برسیم.

وی اظهار کرد: دنیای امروزی با سرعت تکنولوژی دنیا در حال دگرگونی است به طوری که هم اکنون بازاریابی و پیدا کردن مشتری از میان انبوه ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی فقط به صورت خودکار امکان پذیر است؛ روزی پیام ها از طریق روزنامه، تلویزیون منتقل می شد اما اینک پیام ها تنها از طریق یک نرم همه گیر و جهانی به انسان ها منتقل داده می‌شود.

وی به تفاوت شبکه بازاریابی ایران و جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون رهبران آی تی جهان به اتحاد و همکاری یکدیگر یک وب سایت تبلیغاتی را می چرخانند در صورتی که در ایران هرکس به تنهایی این کار را انجام می دهد.

دکتر جلالی، اینترنت را قاره ششم عنوان کرد و گفت: امروزه این قاره ششم عامل فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص، زبان مشترک و ارزش هاست و در شکل گیری جهان بی مرزی نقش دارد. یکی از ابزارهای مهم بشر در آینده همین تلفن های همراه هستند اما هنوز در سیستم آموزش و پرورش ما استفاده از تلفن همراه غدقن است و دانش آموزان به هر نحوی دور از مسوولان این ابزار را به مدرسه می برند. متاسفانه هنوز ترس درست استفاده نکردن از این تکنولوژی در بین ما نهادینه شده است در حالی که مخالفت از استفاده از این فناوری پیشرفته در بین نوجوانان و جوانان دیگر در دنیای کنونی امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد:ما باید راهکارهایی برای استفاده بهینه از این فناوری ارایه دهیم. یکی از این راهکارها تقویت خلاقیت و نوآوری در بین قشر جوان است؛ هرچند ما در ساخت و تکنولوژی تلفن همراه نقطه قوتی نداریم اما می توانیم با استفاده از خلاقیت جوانان محصولاتی مرتبط با این فناوری از کمترین امکانات بسازیم. به عنوان مثال ما می توانیم تنها با چند محصول قاب تلفن همراه بسازیم. محصولی که کارایی جهانی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم حتی در بازاریابی سیب زمینی موفق باشیم و از عناصر تجزیه پذیر آن محصولات جدیدی تولید کنیم. مثلا تنها با گردو ما می توانیم 400 شغل جدید ایجاد کنیم.

وی کسب پول و درآمد را تنها در جهانی شدن امکان پذیر دانست و گفت: متاسفانه هم اکنون رتبه ایران در جهانی شدن از بین 181 کشور 156 است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا