رونق صنعت توریسم با توسعه گردشگری سبز

این صنعت، امروزه به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی  در اقتصاد کشورها بدل شده که نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه باعث آشنایی فرهنگ های مختلف با یکدیگر، مبارزه با بیکاری، مفاسد اجتماعی و افزایش رفاه جامعه شده است.

گردشگری پایدار سبز(Green Tourism) که نوعی از گردشگری است که از منابع طبیعی به صورت کاملا عاقلانه و خردمندانه استفاده می کند، نیز می تواند باعث شکوفایی صنعت توریسم شود؛ در گردشگری سبز  پایدار ازمصرف بهینه  انرژی، مدیریت ضایعات و همچنین هدایت فعالیت های زیست محیطی در مرحله طراحی برنامه باید توجه کرد.

افزایش آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف این منابع،  بحث گرم شدن هوای کره زمین و آثار مخرب پدیده گلخانه ای ( ذوب شدن یخ ها در قطب ها به دلیل بالا رفتن دمای کره زمین، بالا آمدن سطح آب دریاها و زیر آب رفتن خشکی ها)، وقوع سیل های  مکرر، ریزش باران های اسیدی و ضرورت متعادل کردن  نشر دی اکسید کربن،  همگی  لزوم صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و توجه به استفاده از انرژی های تجدید پذیر در صنایع مختلف و صنعت گردشگری را خاطرنشان می کنند.

از اینرو در سال های اخیر رویکرد ویژه به بخش گردشگری سبز کانون توجه برخی از اندیشمندان، پژوهشگران و به ویژه حامیان محیط زیست و دست اندرکاران صنعت توریسم بوده است.

ایران در مجموع کشوری بسیار آفتابی است و از نظر مقدار و دریافت انرژی خورشیدی در شمار بهترین کشورها محسوب می شود، به طوری که در 90 درصد  خاک کشورمان بیش از 300 روز آفتاب خیلی موثر وجود دارد.

در این میان شهرآفتاب خیز یزد به دلیل دارا بودن آثار بسیار غنی و  با ارزش معماری و ابنیه های تاریخی، به عنوانی یکی از برجسته ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی  کشور مطرح بوده که هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است.

اما موضوع اساسی در این زمینه دانستن زمان مناسب برای سفر به شهر یزد و استفاده از هوای مطبوع است، بنابراین استفاده از شاخص های اقلیمی گردشگری اهمیت زیادی دارد؛ تغییرات دما به میزان تابش انرژی خورشید و تغییرات رطوبتی به مقدار بخار آب موجود در هوا بستگی دارد و در واقع وزش باد میزان درجه حرارت را نیز کنترل می کند که مجموع این عوامل، الگوی آسایش انسان را فراهم می کند.

لیلا صادقی فرد، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامه ریزی گردشگری دانشكده ادبيات و علوم انسانی واحد تهران مرکز با راهنمایی دکتر فريده عظیمی در پایان نامه خود با مطالعه موردی به روی شهر یزد، به نقش انرژی خورشیدی در توسعه گردشگری سبز پرداخته است.

این پژوهشگر در این تحقیق بیان کرده است که استفاده از انرژی خورشیدی به وسیله بهره گیری از فناوری فوتوولتاییک می تواند هم به حفظ منابع تجدید ناپذیر ( نظیر سوخت های فسیلی ) کمک کند و هم حافظ محیط زیست باشد و از این طریق، هدف گردشگری سبز که همانا سفر کردن با پرهیز از هر گونه آلایندگی محیطی است، محقق می شود.

او در این تحقیق از مدل‌های آسایش حرارتی شامل TCI، بیکر، فشار عصبی و دمای موثر برای بررسی یک بازه زمانی 15 ساله استفاده کرده است.

شرایط آسایش اقلیمی این پژوهش بر مبنای شاخص بیکر نشان می دهد که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان شرایط ملایم و مطبوع و در ماه‌ های آذر، دی، بهمن و اسفند خنک و در ماه‌ های خرداد، مرداد و شهریور گرم و قابل تحمل و همچنین در ماه تیر شرایط گرم، داغ و نامطلوب غالب است.

همچنین بر مبنای شاخص دمای موثر، در ماه‌ های اردیبهشت و شهریور شرایط آسایش و در ماه ‌های خرداد، تیر و مرداد گرم  و در ماه های فروردین و مهر خنک و در ماه های آبان، آذر، دی و بهمن شرایط خیلی خنک حاکم است.

بر مبنای شاخصTCI  نیز در ماه های اردیبشهت، اسفند، فروردین و مهر بهترین شرایط و در ماه های دی و آذر بدترین شرایط از لحاظ آسایش روزانه ( CID) است.همچنین در ماه های فروردین، شهریور و مهر بهترین و در ماه های دی و آذر بدترین شرایط از نظر آسایش شبانه  (CID) به حساب می آید. در نهایت این نتیجه کسب می شود که بهترین زمان برای گردشگری سبز در شهر یزد اردیبشهت ماه است.

درضمن با بهره گیری از مدل استراتژیک SOAR، پتانسیل و انرژی برای موفقیت گردشگری سبز بر پایه قوت ها وفرصت ها بررسی شد و با استفاده از این دیدگاه به جای تمرکز بر مشکلات و ضعف ها و تهدیدها، به شناسایی و ایجاد نقاط قوت کنونی پرداخته می شود که این قابلیت ها در بهترین حالت با مدل SOAR امکان پذیر است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا