تهران یک دهه فاصله با بحران بی آبی

هم اکنون میزان مصرف آب در ایران فراتر از میانگین جهانی است. طبق اعلام بانک جهانی، در کشورهای بیابانی مانند ایران باید سرانه مصرف آب خانگی ۷۰ لیتر در شبانه‌ روز باشد این در حالی است که اکنون این میزان در کشور ما ۱۵۵ لیتر است.

هرچند بارندگی های سیل آسای امسال باعث شد سال آبی 98 نسبت به پنج دهه گذشته، ۴۳ درصد افزایش داشته باشد و مخازن آبی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد متر مکعب از آب بیش‌تری برخوردار و تعداد قابل ملاحظه ای از تالاب های ایران آبگیری شوند و ذخایر سدهای کشور افزایش یابند اما همچنان ایران با بحران بی آبی مواجه است. بحرانی که ریشه در 10 سال خشکسالی ایران دارد.

در این میان تامین آب کلانشهر تهران تا افق ۱۴۱۰ به علت افزایش دو میلیون نفری جمعیت این استان، با مشکل جدی مواجه است؛ پیش‌بینی‌ می شود تا سال ۱۴۱۰، جمعیت پردیس به ۵۸۰ هزار نفر، منطقه ۲۲ تهران به یک میلیون نفر و حواشی تهران به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

البته هم اکنون طرح‌ هایی مانند انتقال آب از رودخانه هراز به کن، سامانه جایگزین انتقال آب به البرز و تهران، علاج‌بخشی سد لار و تأمین آب شهر پردیس و منطقه ۲۲ تهران، برای تامین آب پایتخت تعریف شده ‌اند که تکمیل آن‌ها نیازمند تامین شش هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته سیدحسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، این طرح‌ها هم اکنون متوقف شده‌اند و این موضوع بحران آب پایتخت را جدی کرده است.

وی از بی‌توجهی نمایندگان تهران به بحران آب این استان گله کرد و اظهارداشت: در حال حاضر نمایندگان شهر تهران و مسوولان توجهی به طرح‌ های تامین آب تهران در دراز مدت ندارند. در حالی که این حساسیت در استان ‌های دیگر مانند البرز دو چندان است؛ هم اکنون آب البرز را به صورت میلی متری تامین می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر طرح‌ ها متوقف شوند، در چند سال آینده تامین آب یکی از دغدغه‌ های شهر تهران خواهد بود، گفت: بیش از پنج ماه است که برای توضیح وضعیت آب این استان درخواستی برای تشکیل جلسه به نمایندگان تهران داده ایم اما آن‌ها هنوز وقت نداده اند.

بنابر گزارش ایسنا، هم اکنون میزان مصرف آب در استان تهران حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که ۷۰ درصد آن از طریق آب ‌های سطحی و ۳۰ درصد آن به وسیله آب ‌های زیر زمینی تامین می ‌شود.

به گفته رضوی اگر طرح‌های مذکور به موقع اجرا شوند، آب در تهران جیره‌ بندی نخواهد شد.

البته وزیر نیرو موضوع بحران آب پایتخت را به اطلاع هیأت دولت و رئیس جمهور رسانده است و باید منتظر بمانیم تا تدبیر دولت و مجلس‌نشینان برای این بحران چیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا