کد خبر : 92650 یکشنبه 09 تیر 1398 - 10:38:40
پاهای-پینه-بسته-هم-حس-دارند

تحقیقات ثابت کرد:

پاهای پینه بسته هم حس دارند

سیناپرس: گروهی از محققان دریافتند تفاوتی در دریافت حس بین پوست پای نازک افرادی که دائما کفش می­پوشندو پای پینه بسته کسانی که بدون کفش راه می­روند، وجود ندارد.

پینه یعنی شکل گیری پوست ضخیم شده بر اثر مالیده شدن به سطوح دیگر که در واقع پینه بستن پوست برای این است که لایه‌ای محافظ روی روپوست تشکیل شود و از پارگی روپوست بر اثر ادامه سایش‌ها جلوگیری کند.

«دنیل لیبرمن» استاد زیست­شناسی تکاملی در دانشگاه هاروارد می­گوید: هر چقدر پینه پاها ضخیم تر شود، موقع دویدن فرد کمتر درد را احساس می­کند، اما هرگز حس لامسه در پاها از دست نمی رود.

برای کشف علت این امر، تیم تحقیقاتی و همکاران لیبرمن در آلمان و آفریقا، ضخامت پینه پای 81 فرد بزرگسال را در غرب کنیا اندازه­گیری کردند. شرکت­کنندگان در این آزمایش، ترکیبی از ساکنان شهرها و روستاها بودند؛ بعضی از آنها همیشه کفش می­پوشیدند اما بعضی دیگر اغلب یا همیشه با پای لخت راه می رفتند.

محققان با استفاده از یک دستگاه کوچک که به پوست پای آنها فشار وارد می­کرد، میزان حساسیت پاشنه پای آنها را اندازه گیری کردند. وقتی آنها ضربه­ای را از دستگاه احساس می­کردند، دکمه  را فشار می­دادند. نتایج این آزمایش، رابطه­ای بین ضخامت پینه پا و حساسیت پایین پوست نشان نداد.

لیبرمن می­گوید: افرادی که پینه ضخیم ­تری داشتند، حساسیت کمتری نداشتند. از آنجا که پای انسان وقتی همیشه لخت باشد پینه می­بندد، این تصور به وجود می ­آید که این پینه ­ها مانع از توانایی ما در حس کردن زمین زیر پای ما می­شود این درحالی است که آزمایشات چنین چیزی را رد می کند.

مترجم: محسن حدادی