اسکن درختان با کمک لیزر

سینا پرس :  درختان نقش بسیار مهم و حیاتی در محیط زیست زمین ایفا می کنند آنها دی اکسید کربن را جذب کرده و به جای آن اکسیژن منتشر می کنند . از سوی دیگر  درختان این کربن جذب شده را که سبب گرم شدن محیط می شود ، در خود ذخیره می کنند . پیش از این اندازه گیری این کربن ذخیره شده در یک درخت ، در حالی انجام می شد که می بایست درخت قطع شده و پس از وزن کردن ، کربن ذخیره شده در آن محاسبه می شد .

در حال حاضر روش جدیدی ابداع شده است که بدون قطع کردن درخت می توان این عمل را انجام داد . در این شیوه جدید با استفاده از یک اسکنر لیزری که بر روی زمین قرار می گیرد ، نقشه ای سه بعدی میلیمتری از جنگل تهیه می شود و می توان از طریق آن مقدار کربن ذخیره شده در هر جنگل را محاسبه کرد . قابل توجه است که با کمک شیوه جدید ، محاسبه کربن ذخیره شده دقیق تر انجام می شود .

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن  (UCL)اعتقاد دارند که روش اسکن لیزی ، پیشرفت مهمی در نظارت بر میزان ذخیره کربن محسوب می شود و این مساله قطعا در سیاست گذاری محیطی در سطح جهان کمک خواهد کرد .

هر دو منابع زیست توده biomass ( از منابع عمده در میان انواع منابع انرژی های نو ) و کربن ذخیره شده در درختان ، برای بخش کاهش جنگل زدایی و تخریب جنگل ها (REDD) سازمان ملل متحد دارای اهمیت بسیاری است تا بتواند جنگل ها را از نابودی حفظ کند .

دکتر ماتیاس دیزنی (Mathias Disney) از اعضای گروه تحقیقات دانشگاه کالج لندن  در این مورد توضیح می دهد که با استفاده از اسکن لیزری می توان حجم درختان را تخمین زد . با داشتن حجم درخت و به دست آوردن چگالی چوب آن ، می توان جرم درخت را اندازه گیری کرده و در نهایت با این روش می توان به محاسبه وزن درخت پرداخت .

این شیوه جدید اسکن لیزری بر روی زمین که دانشمندان مورد استفاده قرار می دهند ، لیدار  LiDAR (Light Detection and Radar) نامیده می شود . به گفته این دانشمندان داده های این شیوه در حدود نود درصد از دقت بیشتری نسبت به روش های معمول برخوردار است .  داده های این  روش جدید می تواند عکاسی دقیق را نیز به همراه داشته باشد که حاصل آن تصویری سه بعدی از جنگل است .

دکتر دیزنی در رابطه با کارکرد دستگاه اسکن و روش استفاده از آن چنین توضیح می دهد : ” دستگاه بر روی یک سه پایه قرار می گیرد و در حال چرخش ، پرتوهای لیزری را به اطراف می فرستد . میزان پرتوهای لیزری فرستاده شده ، هزاران بار در ثانیه است و دستگاه مسافتی را که پرتو لیزری طی کرده ، ثبت می کند و به محاسبه فاصله لیزر تا جسمی که به آن برخورد کرده است ، می پردازد به این ترتیب، تصویری سه بعدی از هر آنچه که در اطراف دستگاه است ، ساخته می شود .

لازم به ذکر است که اخیرا محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) در رابطه با تحقیقی که در مورد اثر خشکسالی بر روی درختان جنگل آمازون داشته اند ، بیش از هزار درخت را در برزیل مورد اندازه گیری اسکن لیزری قرار دادند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا