مدل سـازی چرخه حیات یک پست در اجتماع برخط

مفهوم برخط نشانگر حالت اتصال است در حالی که برون‌خط حالت قطعی را نشان می دهد. اجتماعات برخط اغلب به اینترنت یا وب جهان گستر اشاره دارد.

از این طریق، میلیون ها کاربر می توانند به صورت نامحدود، با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این فناوری، علاوه بر نقش ارتباطی، گنجینه ای از دیدگاه ها، دانش ها و احساسات کاربران به شمار می آید. چنین محتواهای عظیمی، می توانند کاربردهای بسیاری در بازاریابی، آموزش الکترونیکی و تجارت الکترونیکی داشته باشند.

علیرغم تعداد بالای ایجاد پست های اطلاعاتی در اجتماعات برخط، انتشار اطلاعات با مشکلات زیادی مواجه می شود.

پدیده گرانباری اطلاعات در اجتماعات برخط، کاربران را در دریافت اطلاعات مناسبی که با ویژگی ها و علایق آنها سازگار باشد، دچار مشکل کرده است. مدل سازی چرخه حیات یک پست امکان بررسی طریقه انتشار اطلاعات در بین کاربران را فراهم می کند.

در این اجتماعات، هر پست بعد از ایجاد، توسط کاربران بازنشر شده و انتقال پیدا می کند. این عمل تا زمان میرایی یک پست یعنی زمانی که پست دیگر، بازنشر نمی شود، ادامه پیدا می کند.

در مقاله ای که تحت عنوان «مدل سـازی چرخه حیات یک پست به منظور تخمین احتمال همه گیری یک پست در اجتماع برخط» ارائه شده است، روش مدل سازی چرخه حیات پست ها در اجتماعات برخط ارائه می شود. به بیان دیگر، با این روش همه گیری یک پست منشر شده و پی در پی بازنشر شده در فضای جهانی وب مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی می شود.

این روش قابلیت این را دارد که احتمال همه گیری یک پست را به صورت پویا در هر زمان مشخص کند. برای این کار از یک روش یادگیری تقویتی مبتنی بر اتوماتای یادگیر استفاده شده است. ارزیابی های صورت گرفته نشان از کارایی مناسب این روش در سه مجموعه داده ارزیابی، دارد.

بر اساس این گزارش، مقاله «مدل سـازی چرخه حیات یک پست به منظور تخمین احتمال همه گیری یک پست در اجتماع برخط» که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، توسط امیدرضا بلوکی اسپیلی و احمد آقا کاردان از دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تالیف و ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا