شناسایی نوزادان نارس با کمک تلفن همراه

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام (Nottingham University) انگلستان یک نرم افزاد کاربردی برای تلفن های  همراه هوشمند  طراحی کرده اند که قادر است زودرس بودن نوزادان را تشخیص داده که در نتیجه آن می توان آن ها را تحت مراقبت های ویژه پزشکی کافی قرار داد .

ابداع این نرم افزار کاربردی جدید از این منظر دارای اهمیت است که فن آوری اسکنر فراصوتی (Ultrasound scanners) همیشه در دسترس نیست تا بتواند به طور دقیق سن جنینی نوزاد را محاسبه کرد. اما این برنامه تلفن همراه هوشمند می تواند با استفاده از ویژگی های متمایز در کف پا ، صورت و گوش ، مرحله رشد و سن جنینی نوزاد تازه متولد شده را تعیین کرده و نوزدانی را که به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارند ، مشخص کند .

میشل والستار (Michel Valstar ) دستیار پروفسور دانشکده کامپیوتر دانشگاه ناتینگهام در این رابطه می گوید : ” در حالی که دستگاه های لازم برای تشخیص زودرس بودن نوزاد در دسترس نباشد این اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند می تواند این کار را به صورت خودکار انجام داده و تشخیص دهد که سن جنینی نوزاد تازه متولد شده ، چقدر است . پس فقط لازم است که دوربین تلفن همراه را روشن کرده و توسط آن یک طرح کلی از صورت ، گوش و یا کف پای نوزاد تازه متولد شده را گرفته و پس از آن با فعال کردن برنامه مورد نظر نتیجه آزمایش ، توسط نرم افزار فوق  بررسی و  اعلام می شود .

لازم به ذکر است ، امروزه اپلیکیشن ها و برنامه های تلفن همراه هوشمند مشابهی در دنیای پزشکی مورد  استفاده قرار می گیرند که به تشخیص انواع بیماری ها از جمله سرطان ها کمک می کند . سازندگان این برنامه امیدوار هستند که این ابزار بتواند به سازمان های درمانی فعال در مناطق دورافتاده جهان کمک کند تا کودکان نارس ، با دریافت مراقبت های بیشتر از سلامت بالاتری برخوردار شوند .

دکتر دان شارکی (Don Sharkey) استادیار پزشکی نوزادان در مرکز پزشکی کوئین در دانشگاه ناتینگهام در این رابطه اظهار داشت : ” در واقع آن چه را که برنامه تلفن همراه هوشمند تشخیص می دهد و اطلاعاتی را که به دست می آورد را می توان به پایگاه داده های مرکزی ارسال کرد و در نتیجه پایگاه داده ها می تواند در رابطه با معالجه و ارسال کمک های پزشکی اقدام کند . بنابراین سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد می توانند از وجود این گروه نوزادان نارس به ویژه در مناطق دورافتاده آگاهی پیدا کرده و نسبت به ارسال کمک های لازم اقدام کنند . “

این تیم پژوهشی همچنین در نظر دارند برای کشف تفاوت های احتمالی در میزان رشد دوران جنینی نوزادان تازه متولد شده در مناطق مختلف دنیا به بررسی و تحقیق بپردازند .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا