منبع بزرگ یخ دفن شده در مریخ کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،محققان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آمریکا که این مطالعه را  با استفاده از اطلاعات رادار Mars Reconnaissance Orbiter ناسا انجام دادند، می‌گویند: این اطلاعات نشان می‌دهد که صفحاتی از یخ در شن و ماسه در حدود یک مایلی زیر سطح سیاره مریخ دفن شده‌اند. 

به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه، مدرک محکمی دال بر این است که کلاهک‌های قطبی مریخ برخلاف زمین در نتیجه شیب و مدار این سیاره به وجود آمده و از بین رفته‌اند. 

محققان می‌گویند: مقدار یخ ذخیره شده در این لایه‌های شن و ماسه، آن‌قدر زیاد است که اگر ذوب شوند مایع حاصل از آن می‌تواند لایه‌ای از آب به پهنای یک سیاره به عمق ۵ فوت ایجاد کند.

آنها با اذعان به اینکه انتظار کشف چنین مقدار آبی را در مریخ نداشتند، خاطرنشان کردند که بعد از کلاهک‌های قطبی مریخ، این منبع آب تازه کشف شده می‌تواند سومین ذخیره بزرگ آب بر روی این سیاره باشد.

محققان بر این باورند که این لایه‌های یخ در طول سال‌های گذشته در مریخ تشکیل شده است و شن و ماسه از آن‌ها در برابر دوره‌های گرما و پرتوهای خورشیدی محافظت کرده‌اند.

درحالیکه مدت‌هاست که محققان به فعالیت‌های گذشته یخچالی مریخ پی برده‌اند که تحت تاثیر چرخش سیاره و حرکت آن به سمت خورشید یا برخلاف خورشید در طول دوره‌های حدود ۵۰ هزار ساله بوده است، تصور می‌شود که کلاهک‌های یخی به‌طور کامل از روی مریخ ناپدید شده باشند و در عوض مقداری از آن به صورت یخ در سطح این سیاره باقی مانده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا