مواد معدنی در سمت تاریک ماه کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،فضاپیمای «چانگ 4» (Chang'e-4 ) چین، اوایل سال جاری میلادی اولین فضاپیمایی بود که بر سطح تاریک و یا پشتی ماه فرود آمد.
اکنون بر اساس مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده است، کاوشگر این فضاپیما به نام Yutu-2، به اولین علائم از وجود یک پوشش معدنی بر سطح پشتی ماه دست یافته است. اگر مواد معدنی که این کاوشگر چینی کشف کرده است بخشی از پوسته اصلی ماه باشد، این کشف می تواند به دانشمندان در نحوه شکل گیری ماه و حتی زمین کمک کند.
فضاپیمای چانگ 4 به طور عمدی در دهانه Von Karmán ماه، یکی از بزرگترین سازه های تاثیر گذار شناخته شده در منظومه شمسی، فرود آمد.
همانطور که در مجله National Geographic اشاره می شود، این مکان آتشفشانی مکان مناسبی برای تحقیق دانشمندانی است که قصد دارند مواد پوستی قمری را در سطح ماه پیدا کنند.
کاوشگر یوتو 2، در تحقیق حوضه کارتر، دو ماده معدنی پیروکسن کم کلسیم (low-calcium (ortho) pyroxene) و اولیوین (olivine) پیدا کرده است. این مواد با پیش بینی ها در مورد آنچه که ممکن است در حاشیه بالای ماه باشد، مطابقت دارند.
اما اکنون دانشمندان بر این باورند که پوسته ماه و لایه های گوشته از یکدیگر کاملا متمایز و جدا هستند، به طوری که یک اقیانوس ماگمایی و گدازه ای بسیار قدیمی که سرد و خنک است، در میان آن ها وجود دارد.
آنچه که قبلا در مورد ترکیب ماه می دانستیم، عمدتا بر اساس نمونه های سطحی است که توسط ماموریت های آپولو به دست آمده اند، که از سطح بالایی ماه آورده شده اند.
تا به امروز هیچ کس نمونه های گوشته ای از ماه را جمع آوری نکرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا