آلودگی پلاستیکی باعث مرگ زمین می شود

مصرف این اقلام گفته شده به حدی است که ایران را پنجمین مصرف‌کننده پلاستیک در دنیا کرده است.

پلاستیک‌ها تبدیل به معضل بزرگی برای کشور شده‌اند، آنها چشم‌اندازهای طبیعی ما را به کلی نابود کرده‌اند، پس به صنعت گردشگری ضربه‌ای جدی وارد می‌کنند. نایلکس‌هارای محیط زیست کشورمان هستند.

پلاستیک ها و ظروف یکبار مصرفی که در طبیعت رها می شوند یا توسط دام ها و ماهی ها خورده شده و باعث مرگ آنها می شوند و یا به دلیل تجزیه نشدن مناظر زشتی را برای کشورمان به همراه می آورند. علاوه براین، بسیاری از این پلاستیک ها و مواد شیمیایی که در ساخت آنها به کار می رود به طرق مختلف وارد تغذیه انسان ها شده و برای خودمان هم ضررهای جبران ناپذیری به بار می آورد.

علاوه بر این، آمارها حکایت از آن دارند، آلودگی پلاستیکی عامل خسارت اقتصادی سالانه ۲.۵ تریلیون دلار است و عملا موجب اختلال در تمامی صنایع مرتبط به این بخش می‌شود.

صرفنظر از تمامی مضراتی که تا به حال بارها و بارها از آنها سخن به میان آمده و دیگر هر فردی به خوبی بر روی آن اشراف دارد. اخباری به تازگی منتشر شده مبنی بر اینکه، آلودگی پلاستیکی به عنوان عامل مرگ باکتری‌های تولیدکننده اکسیژن شناخته شده است.

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد برخی باکتری‌های اقیانوسی که بیش از ۱۰ درصد از اکسیژن کره‌‌ زمین را تولید می‌کنند، دراثر آلودگی‌های پلاستیکی از بین می‌روند.

پژوهشگران در پژوهش های اخیر دریافته‌اند که آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها واقعا با آسیب‌رساندن به برخی میکروارگانیسم‌های بسیار کوچک، اما ضروری می‌تواند موجب مرگ سیاره شود. تصور می‌شود این باکتری‌ها عامل تولید بیش از ۱۰ درصد اکسیژن کره زمین هستند.

کیسه ها، نایلون ها، ظروف یک بار مصرف، بطری‌های آب معدنی و نوشابه قاتلانی هستند که از شمال تا جنوب ایران را آلوده کرده‌اند.

بسیاری از کشورهای پیشرفته که برای سلامت شهروندان و محیط زیست خود ارزش قائلند، برنامه حذف کیسه‌های پلاستیکی را به اجرا درآورده و هزینه استفاده از آن را برای مصرف کنندگان افزایش داده‌اند. در ایران هم گهگاهی صحبت هایی از طراحی قوانین سختگیرانه در این مورد می شود ولی هنوز از سرنوشت این تصمیمات خبری نیست.

پراکنده شدن حجم زیادی از زباله های در سراسر کشور نشاندهنده عدم مسوولیت و بی‌برنامگی و بی‌اعتنایی سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها است، اما مهمتر از همه اسنها در برخورد با این معضل، مسوولیت شهروندان است که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

گزارش: هانیه حقیقی