روشی مبتنی بر پیوند برای بهبود طبقه بندی نظرات در زبان فارسی

توییتر در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر داشت. توییتر در رتبه‌بندی وبگاه الکسا در میان ده وبگاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد. هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ کارمند دارد و در ۱۶ زبان در دسترس است. تمام اینها بیانگر اهمیت توییتر و نقش آن در عصر ارتباطات است.

ﺗﻮییتر ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ کردن ﺑﺴﺘﺮی ﺑﺮای ﺑﯿﺎن اﺣﺴﺎﺳﺎت و نظرات در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺑﺴﯿﺎر روبرو ﺷﺪه اﺳﺖ. نظرﮐﺎوی را می توان از دو دﯾﺪﮔﺎه، ﻧﮕﺮش اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮدﯾﺘﯽ ﺧﺎص و ﻧﮕﺮش اﺣﺴﺎﺳﺎت ﮐﻠﯽ ﯾﮏ ﺗﻮﺋﯿﺖ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داد ﮐﻪ در ﺗﻮییتر ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ روی دﯾﺪﮔﺎه دوم ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽشود. ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﮕﺮش ﮐﻠﯽ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﯾﮏ ﺗﻮﺋﯿﺖ ﺑﻪ سه ﺷﯿﻮه آﻣﻮزش ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت و ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻟﻐﺎت و یا روش های ترکیبی در زبان فارسی اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد اما در این پژوهش ما سعی در ارائه روش نوین مبتنی بر پیوند برای بهبود طبقه بندی نظرات در زبان فارسی داریم. این روش با ویژگی مستقل از زبان بودن باعث بهبود الگوریتم های نظرکاوی در زبان فارسی می شود.

در پنجمین کنفرانس وب پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد مقاله ای تحت عنوان «روش طبقه بندی نظرات  در زبان فارسی با استفاده از روش طبقه بندی نظر جمعی GCM» ارائه شد که به مباحث یاد شده پرداخته است.

نتایج به دست آمده در این مقاله نشان می دهد که در زبان فارسی، به دلیل پیچیدگی ها و کمبود ابزار پیش پردازش، الگوریتم های مستقل از زبان بهتر عمل می کنند. همچنین مقدار صحت در الگوریتم پیشنهادی برای نظرات موافق 98.87%، برای نظرات مخالف 97.87% و مقدار فراخوانی برای نظرات موافق 99.24% و نظرات مخالف 96.84% است.

این الگوریتم پیشنهادی با دو الگوریتم ترکیبی دیگر نظرکاوی در زبان فارسی مقایسه شده است. در نتیجه در این پژوهش میزان بهبود صحت و فراخوانی در مقایسه با سایر روش های زبان فارسی مشاهده می شود.

بر اساس این گزارش، مقاله «روش طبقه بندی نظرات  در زبان فارسی با استفاده از روش طبقه بندی نظر جمعی GCM» توسط نیلوفر اله کرم و علیرضا یاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تالیف و به این جشنواره ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا