فرهنگ نمی تواند از علم جدا باشد

دکتر سید ضیاع هاشمی در آیین دانش آموختگی فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ که عصر یکشنیه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: تحصیلات علمی و توانمندی هایی که هر دانشجو در طول تحصیلات دانشگاهی به دست می آورد فرصتی برای ارتقای فردی و در عین حال زمینه ساز ایفای نقش برجسته اجتماعی در سطح جامعه است؛ بدون شک محیط های دانشگاهی با حضور انسان های فرهیخته و حداقل در حال رشد تجلی گاه نشاط و مشارکت جمعی هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و فرهنگ نه فقط رسالت علمی بلکه رسالت فرهنگی هم برای خود تعریف کرده است، تصریح کرد: بنابراین آثار و برکاتی که از قبل رشد علمی و رشد معنوی دانشجویان حاصل خواهد شد، بدون شک برای جامعه ای که میزبان محصولات و دانش آموختگان دانشگاه هاست برکت خواهد داشت.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: این تجربه ای که به عنوان زیست علمی در محضر اساتید در کنار زیست فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ با آن مواجه ایم ما را امیدوار به تحقق این اهداف می کند؛ یعنی علمی که ناظر بر فرهنگ  است و فرهنگی که متکی به علم است، بدون شک هر کدام از این دو برای ما نافذ خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: اگر ما علمی را محقق کنیم که جهت فرهنگی، اجتماعی و  معنوی نداشته باشد می تواند منشا خطراتی برای جامعه باشد و از سوی دیگر چنانچه فرهنگ پیوندی با علم نداشته باشد آن فرهنگ هم دچار شعار زدگی و خرافه خواهد شد؛ مسئله ای که در جهان معاصر با هر دو این معضل ها مواجه ایم.

وی افزود: در حال حاضر علوم و آموزه هایی داریم که نه تنها به فرهنگ کمکی نمی کند بلکه چه بسا برای تخریب فرهنگ و تخریب آموزه ها و آرمان های فرهنگی به کار گرفته می شود. فرهنگی که همراه و هم نوا با رشد و منطق علمی نباشد، نمی تواند فرهنگ اصیلی باشد.

دکتر هاشمی در ادامه تاکید کرد: امروزه ما شاهد ادعاهای فرهنگی هستیم که تنها ادعاهای گزاف و مانع رشد علمی هستند؛ فرهنگ نمی تواند از علم جدا باشد.

وی تصریح کرد: انتظار از دانشگاه علم و فرهنگ این است که کمک کند فرهنگ با پشتوانه علمی همراه باشد چراکه مگر می توان فرهنگی را تثبیت کرد، بدون اینکه همراه و همسو با آموزه های علمی و منطق علمی باشد. البته در معنای فرهنگ و علم چالش بسیار است اما همین مقدار تصور عمومی از فرهنگ و علم اگر با هم پیوند نداشته باشد یعنی فرهنگی را ترویج کنیم که ضد علم باشد و علمی را ترویج کنیم که در خدمت فرهنگ نباشد حتما دچار این مسئله خواهیم شد.

به گفته دکتر هاشمی فرهنگ هدف ، راه و مسیر ارزش ها و آرمان ها را مشخص می کند البته آرمان ها و ارزشهایی که قرار است جهت زندگی را مشخص کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه برای اینکه به سمت جامعه ایده آل حرکت کنیم و برای اینکه دانشگاه در خدمت جامعه باشد راهی جز به خدمت درآوردن علم برای فرهنگ نداریم،گفت: دانشگاه علم و فرهنگ این دو دغدغه را همیشه پیگیری کرده است و تلاش های سالهای گذشته این دانشگاه و جهاد دانشگاهی نمونه موفقی است.

وی با اشاره به مشکل اشتغال جوانان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: متاسفانه در برخی از رشته ها بیش از 40 درصد بیکار داریم و برخی از رشته ها فارغ التحصیلان کارآفرین تربیت نکردند اما درهمین رشته ها و مراکز آموزش عالی فارغ التحصیلان و دانش آموختگانی وجود دارند که بنیانگذار یک حرکت نوین بوده و یک کارآفرین برجسته هستند.البته اساسا دانشگاه علم و فرهنگ نمونه ای موفق از تربیت فارغ التحصیلان مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است.

دکتر هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: این جشن باید نقطه آغازی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه باشد بر حرکت جهادی با رویکرد جهادی به معنای درست نه شعاری یعنی کار پرتلاش همراه با امید و پرهیز از یاس و انفعال که در این دانشگاه شاهد بوده ایم.

گفتنی است،در آیین دانش آموختگی فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ که عصر یکشنیه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، دکتر احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و دکتر ایمانی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ حضور داشتند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا