سایه بی مهری مسوولان بر سر مسکن مهر

طرحی که هنوز بسیاری از واحدهای آن نیمه تمام و بدون متقاضی باقی مانده است و برنامه‌ریزان و مجریان آن باید در ساخت این ساختمان‌ها موضوع‌های چندوجهی متعددی مانند تامین نیازهای زیرساختی، ایجاد مراکز خدمات اجتماعی و امور عمومی، طراحی نظام حمل و نقل درون و برون شهری متناسب با ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنان، دسترسی و تناسب جغرافیایی به مراکز تولید و فعالیت را مورد توجه قرار می‌دادند اما تنها در اندیشه آنها تامین مسکن در ساخت‌و ساز فیزیکی و برهم نهادن آجر و سیمان و رنگ خلاصه شد.

ضرورت هویت شهری در ساخت مسکن مهر

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، داشتن مسکن را یکی از نیازهای اساسی مردم در کنار اشتغال عنوان کرد و در خصوص طرح مسکن مهر گفت: در ساخت مسکن مهر و مسکن اجتماعی آنچه که اولویت دارد هویت شهری است. مسکن مهر باید دارای پروژه های پیوستی مانند مرکز آموزشی و درمانی را هم دارا باشد. معاون عمرانی استانداری با داشتن تحصیلات مرتبط در حوزه شهرسازی و با هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی شرکت های خدمات رسان را پای کار خواهد آورد و طبق توافقات از ۱۵ خرداد سال جاری به بعد این دستگاه ها پای کار می آیند.

وی گفت: خدمات روبنایی در بخش های سلامت، فرهنگی و آموزشی را در ساخت مسکن مهر در استان تهران مدنظر قرار دارند. پیوست های فرهنگی، بهداشتی و آموزشی یکی از مهم ترین بخش های توسعه و ساخت مسکن مهر هستند و باید مد نظر قرار گیرند.

رعایت نشدن اصول شهرسازی در مسکن مهر

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بخشی از نارضایتی مردم از مسکن مهر را ناشی از رعایت نشدن اصول شهرسازی عنوان کرد و در این خصوص گفت: توجه نداشتن به مسایل روبنایی و زیربنایی، یکی از موضوع هایی بود که متاسفانه تا حدودی در مسکن مهر رعایت نشد. ما معتقدیم تحویل مسکن بدون زیرساخت‌ها مقدمه‌ای برای بد مسکنی خواهد شد از اینرو در برنامه اقدام ملی که قرار است ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید احداث شود، ایرادها را برطرف کرده‌ایم؛ این تعداد واحد مسکونی را تا سال آینده به نتیجه برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط سکونتی مناسبی در ساخت مسکن مهر تحویل مردم شود، اظهارداشت: در ایجاد خدمات روبنایی وعده داده‌ایم که از دستگاه‌های خدمات‌رسان عقب نمانیم. ما زمانی می‌توانیم از سایت‌های مسکن مهر به عنوان محیط مسکونی مناسب یاد کنیم که جریان معکوس جمعیتی به شهرهای جدید رخ دهد و این موقع است که می‌گوییم، این سیاست به بدمسکنی منجر نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: هم اکنون انتقادهایی نسبت به برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن صورت گرفته است اما باید اذعان کنیم در این برنامه مکان‌یابی‌های مناسبی برای سایت‌ها صورت گرفته است و از ظرفیت‌های موجود شهرهای جدید به خوبی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسکن مهر در شهرهای شیرین‌شهر و شهر جدید رامین فاقد متقاضی داریم، گفت: بخشی از نارضایتی‌هایی که از مسکن مهر وجود دارد، همانا رعایت نشدن اصول شهرسازی است اما در برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن، اصول شهرسازی تلاش شده است که رعایت شود و افتتاح، محوطه‌سازی و سپس ساخت مسکن انجام شود.

وی ادامه داد: طراحان مسکن مهر پیش‌بینی نمی‌کردند که باید ۵۵ کیلومتر دیوار حایل ایجاد کنند و همین موضوع زمان‌بر شده و اعتبارات زیادی می‌طلبید، اما به هر حال متقاضیان مسکن به وعده‌ای که مبنی بر تحویل واحدها در ۱۸ ماه داده شده بود، از دولت طلب واحدهای مسکن مهر را می‌کردند و باید گفت که نمی‌توان از مردم نیز در این باره ایراد گرفت.

بازار گرمی دلالان مسکن مهر

یکی از مهمترین مشکلاتی که همواره خریداران مسکن مهر با آن مواجه هستند، اجاره ۹۹ ساله و دلالان این مسکن است.

علی مختاری آذر، رییس اتحادیه مشاوران املاک پردیس در این خصوص گفت: هم اکنون برخی از دلالان مسکن مهر به صورت سرپایی در سطح شهر در سوپرمارکت‌ها، نگهبان‌های مجتمع و حتی هیأت مدیره‌های مجتمع‌های مسکونی فعالیت می‌کنند و مدل دیگر مربوط به شبکه‌های مجازی است که در این شبکه‌های مجازی اقدام به خرید و فروش مسکن مهر می‌شود؛ اعضای این شبکه‌های مجازی برای خرید و فروش مسکن مهر بیش از ۲ هزار عضو دارد و این اعضا مالکان قبل و مالکان فعلی هستند که شبکه‌ای ایجاد کرده‌اند و در آن شبکه اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظارتی نمی‌توان روی این شبکه مجازی داشت، گفت: افراد عضو در این شبکه‌های مجازی اگر متوجه حضور افرادی از مشاوران املاک و یا مراجع قانونی شوند، به راحتی آنها را از گروه حذف می‌کنند.

مختاری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای مقابله با این دلالان سرپایی دارید، گفت: وجود دلالان سرپایی مسکن مهر مشکلات زیادی برای متقاضیان مسکن مهر ایجاد کرده، به همین منظور اتحادیه املاک این موضوع را طرح مساله کرده و به شرکت عمران و مراجع قضایی ارایه کرده است و با اسنادی که به مراجع قضایی ارایه داده، تعاملات خوبی میان مراجع قضایی، اتحادیه املاک و شرکت عمران صورت گرفته و مقرر شده است که از این به بعد کلیه خرید و فروش‌های مسکن مهر با کد رهگیری انجام شود.

وی به متقاضیان توصیه کرد که خرید و فروش مسکن مهر تنها توسط مشاوران املاک که دارای پروانه هستند، انجام شود.

به گفته وی، یکی از نگرانی‌های متقاضیان مسکن مهر ۹۹ ساله اجاره ۹۹ ساله است، بنابراین با فروش عرصه، این نگرانی از بین می‌رود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا