علم در 5 اردیبهشت ماه

  • روز جهانی مالاریا

روز 25 آوریل مصادف با 5 اردیبهشت از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) به نام مالاریا نامگذاری شده است. مالاریا هم اکنون مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مشکلات مهم بهداشتی تعدادی از کشورها، بخصوص کشورهای گرمسیری جهان است. از نظر تعداد موارد بیماری باید اظهار داشت که طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 300 تا 500 میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند.مالاریا یک بیماری رایج و تهدید کننده زندگی در مناطق گرمسیری و نواحی وابسته به گرمسیری است در حال حاضر بیش از 100 کشور و اراضی که در آن ها خطر انتقال مالاریا هست، وجود دارد و توسط بیش از 125 میلیون توریست هر ساله از این مکان ها دیده می شود. مالاریا توسط انگل  porotozoam parasitr plasmodium بوجود می آید و مالاریای انسانی بوسیله انواع متفاوت این انگل بوجود می آیند.

  • روز جهانی DNA

موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی آمریکا، روز 25 آوریل را روز جهانی DNA نام گذاری کرده است. این روز یادآور تکمیل موفقیت آمیز پروژه ژنوم انسانی در سال 2003 و کشف ساختار مارپیچ دو رشته ای DNA در سال 1953 است.هدف از برگزاری این روز این است که به دانش آموزان، دانشجویان، معلمان  و عموم مردم این فرصت داده شود تا در خصوص آخرین دستاوردهای حوزه ژنومیک اطلاعات کسب کرده و و دریابند این پیشرفت ها چگونه ممکن است بر زندگی آنها تاثیر بگذارد.

  • از بین رفتن ماهواره امید

ماهواره اُمید، نخستین ماهواره ساخت کشور ایران است که تمام تجهیزاتش در سازمان فضایی ایران طرّاحی و تولید شده‌است.ساخت ماهواره تحقیقاتی «امید» از 15 اسفند 1384 آغاز گردید و طی 2 سال آماده انجام تست‌های مشترک شد.  ماهواره «امید» بامداد 3 فوریه 2009 میلادی (15 بهمن 1387) و در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب 1357 در مدار فضا قرار گرفت.و در 5 اردیبهشت 1388 با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به کار 82 روزه خود پایان داد.

  • تولدجلیل ضیاءپور

جلیل ضیاءپور متولد 5 اردیبهشت 1299بود و در 30 آذر 1378 درگذشت. وی نقاش، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مؤلف ایرانی بود که از او به عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» یاد می‌شود.او جدا از آن که نقاشی پیشرو و پرچمدار نهضت نوگرایی بوده‌است، فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای را نیز در زمینه مردم‌شناسی، بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک و نقش‌های زینتی مناطق گوناگون ایران داشته‌است که نتایج آنها به عنوان کتاب مرجع این رشته از علوم هم اینک در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تولد گوگلیلمو مارکونی

گوگلیلمو مارکونی متولد 25 آوریل 1874 است. او مهندس برق ایتالیایی و دریافت‌کننده جایزه نوبل بود که در گسترش سیستم بی‌سیم تلگرافی یا همان رادیو تأثیر بسیاری داشت. مارکونی رئیس فرهنگستان ایتالیا و عضو شورای عالی فاشیستی ایتالیا بود.

 

  • تولد ولفگانگ پاولی

ولفگانگ ارنست پاولی متولد  25آوریل 1900است .وی فیزیکدان بلندپایه اتریشی- سوئیسی بود. مهم‌ترین کار وی کشف اصل طرد است. پاولی سال 1945 جایزه نوبل فیزیک را به دست آورد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا