استفاده از ظرفیت دریاها برای جلوگیری از گسترش بیابان ها

از بین رفتن منابع جنگلی و طبیعی و گسترش بیابان ها، علاوه بر اینکه پیامدهای زیست محیطی گسترده ای همچون وقوع پدیده ریزگردها و به مخاطره افتادن حیات گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در پی دارد، می تواند باعث کاهش حاصلخیزی خاک های زراعی و تهدید امنیت غذایی جوامع انسانی شود. این موضوع در کنار رشد فزاینده جمعیت جهان و نیاز به تامین غذای بیشتر، یکی از چالش های پیش روی دولت ها در سال های آینده است که می بایست از همین امروز برای مقابله با آن اقدام شود.

حسین نیازآذری؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت توجه جدی به بحث بیابان زدایی در کشور، گفت: بحث بیابان زدایی موضوع بسیار مهمی برای همه کشورها از جمله ایران است و ما می بایست یک هماهنگی منطقه ای پیرامون آن انجام دهیم. یکی از پیامدهای گسترش بیابان ها، پدیده ریزگردهاست که بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه همسایگان ما با آن درگیر هستند و با ایجاد یک تفاهم و هماهنگی می توان شرایط را مدیریت کرد.

وی افزود: به نظر من، توجه بیشتر به محیط زیست برای مقابله با این پدیده ضروری است. وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد مناطق جنگلی و حفظ منابع طبیعی کشور در این عرصه می تواند گام های موثری بردارد. بحث مالچ پاشی با همکاری وزارت نفت نیز از موارد مهم دیگر است که خوشبختانه در قانون بودجه توجه خوبی به آن شده است.

نیازآذری یادآور شد: با توجه به اهمیت بحث بیابان زدایی و مهار ریزگردها، هم وزارت جهاد کشاورزی، هم وزارت نیرو و هم سازمان حفاظت محیط زیست بایستی توجه بیشتری به این امر داشته باشند تا رفاه و آسایش هم وطنان ما در مناطقی که در معرض این پدیده هستند، حفظ شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به این پرسش که بحث بحران آب و کبود ریزش های جوی تا چه حد در گسترش بیابان ها تاثیر داشته است؟ گفت: تاثیر زیادی داشته است. در سال های اخیر کاهش ریزش های جوی در خشک شدن تالاب ها و گسترش بیابان ها نقش بسزایی ایفا کرده است. در شرایط کنونی باید در کنار بحث مدیریت منابع آب کشور، توجه به محیط زیست را هم در دستور کار خود قرار دهیم که این موضوع با همکاری عزیزان وزارت نیرو ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به نقش گسترش بیابان ها، در تهدید امنیت غذایی جامعه، تصریح کرد: ما چون در کشور کم آبی قرار داریم خیلی نمی توانیم نسبت به احیای مناطق بیابانی و تبدیل آن به اراضی کشاورزی مانور دهیم اما جلوگیری از گسترش بیابان ها و بهینه کردن بیابان ها می تواند به عنوان یک سیاست اصولی دنبال شود. این موضوع با بهره گیری از ظرفیت دریاها و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن که در بسیاری از کشورهای دنیا مورد بهره برداری قرار می گیرد، امکانپذیر است. می توان از آب دریاها برای آبیاری درختان مناطق کویری و نیز کاشت درختان جدید بهره برد.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در تدوین قانون بودجه اهتمام جدی نسبت به بحث بیابان زدایی داشته و وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و نفت را نسبت به این موضوع مکلف و اعتبارات لازم را هم پیش بینی کرده است.         

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا