بررسی فرایند شکل گیری حافظه و کارکرد مغز

پژوهش های انجام شده توسط یک محقق هندی الاصل از دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland) استرالیا منجر به شناسایی دو نوع از سلول های بنیادی شده که می تواند به حل مسائل مرتبط با تنظیم عملکردهای مختلف مغزی از جمله حافظه و خلق و خوی کمک کند .

کشف سلول های بنیادی در بخش هیپوکامپ (hippocampus) که  منطقه ای حیاتی از مغز برای یادگیری و حافظه محسوب می شود  ، ممکن است بر اختلالات یادگیری و مشکلات خلق و خوی دلالت داشته باشد و برای درمان آن مورد استفاده قرار گیرد .

دانیشا جهاوری ( Dhanisha Jhaveri ) از دانشگاه کوئینزلند که این مطالعات را انجام داده است در رابطه با گشف جدید خود  می گوید : " سلول های بنیادی که ما شناسایی کردیم به افزایش سلول های عصبی جدید می پردازند . تولید سلول های عصبی جدید در مغز برای یادگیری و عملکرد ادراکی ضروری است . "

از سوی دیگر پروفسور پری بارتلت (Perry Bartlett) مدیر موسسه مغز کوئینزلند (Queensland Brain Institute) در این رابطه اظهار داشت : " پیش از این تصور می شد که این سلول های عصبی یکسان باشند  در حالی که مشخص نشده بود که چگونه این منطقه قادر به تنظیم رفتارهای متفاوت همچون یادگیری و خلق و خو است . "

او در ادامه گفت : " در واقع با این پژوهش های جدید ، راز  تولید سلول های عصبی جدید در هیپوکامپ حل شده است . وجود سلول های بنیادی متفاوت نشان می دهد که آنها به افزایش انواع مختلف سلول های عصبی که عملکرد متنوعی در هیپوکامپ را روشن کرده ، می پردازند . "

دانیشا جهاوری (Dhanisha Jhaveri) نیز در انتهای سخنان خود  افزود : " در این کشف از فن آوری های مرتب سازی سلول ها و دی ان ای استفاده شده است . دو گروه سلول در مناطق مختلف هیپوکامپ مغز وجود دارد که نشان می دهد ، مناطق مجزا در هیپوکامپ به کنترل یادگیری و خلق و خو می پردازند . همچنین ما دریافتیم که این سلول ها توسط مکانزیم های مختلف فعال شده و به تولید سلول های عصبی جدید می پردازند که در واقع بیان ژن آنها نیز با هم متفاوت است .

قابل ذکر است که این مطالعات و نتایج حاصل از آن در مجله علوم اعصاب (Neuroscience) منتشر شده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا