رابطه سنگ کلیه و میزان روی در بدن

روی، یکی از فلزات گروه 12 جدول تناوبی است و به لحاظ بیولوژیکی برای بدن انسان اهمیت فوق العاده ای دارد. حال سوال این است که در کنار این نقش مهم، روی برای انسان مشکلاتی نیز به همراه دارد یا خیر؟

سنگ کلیه یک بیماری رایج در زمینه مجاری ادراری است. این سنگ، بلوری ناهموار و سخت است که در حین حرکت در کلیه و مجاری ادراری، علی رغم اندازه کوچک خود سبب ایجاد درد بسیار شدیدی برای فرد می شود. بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهشی اخیر، مصرف بیش از حد روی سبب تشکیل سنگ در کلیه ها می شود.

مگس سرکه در بدن خود سنگی همانند سنگ بدن انسان تولید می کند و به همین دلیل مدل مناسبی است که بتوان به وسیله آن علل بروز سنگ کلیه در انسان را بهتر مورد مطالعه قرار داد. این سنگ، از رسوبات مواد معدنی به جای مانده در کلیه و مجاری ادراری تشکیل می شود. کلسیفیکاسیون به فرآیندی می گویند که طی آن کلسیم در یکی از بافت های بدن تجمع می یابد و روی در این فرآیند نقش مهمی را ایفا می کند.

کلسیفیکاسیون استخوان ها را می سازد ولی گاهی می تواند سبب تشکیل سنگ در کلیه ها شود. به دلیل دخیل بودن روی دراین فرآیند و همچنین فرآیندهای مشابه آن، پژوهشگران با بررسی سنگ کلیه در مگس سرکه و انسان توانستند بین روی و مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات ارتباطی منطقی مشاهده کنند.

اگزالات اسیدهای ارگانیکی هستند که به طور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان ها وجود دارند. آن ها می توانند در کلیه رسوب کنند و بلورهای سوزنی شکلی که به عنوان سنگ کلیه شناخته می شوند را تشکیل دهند. این بلورها، بعدا می توانند وارد بافت های بدن شوند و درد شدیدی را برای فرد به وجود آورند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که سطح اگزالات در بدن، با میزان روی مصرفی از طریق غذا ارتباط دارد؛ به نحوی که با کاهش مقدار روی، تغییر قابل توجهی در سطح اگزالات ایجاد می شود.

دلایل ابتلا به سنگ کلیه

متخصصین چندین عامل را سبب تشکیل سنگ دانسته اند. نوشیدن آب سبب می شود موادی که در کلیه تولید سنگ می کنند شسته شوند در نتیجه مصرف کم آب می تواند به بروز سنگ کلیه بیانجامد. کم ورزش کردن و ورزش بیش از اندازه نیز می تواند عامل ایجاد سنگ شود. چاقی، جراحی کاهش وزن و مصرف غذاهای پر نمک و پر شکر نیز از دیگر عوامل دخیل در این بیماری به شمار می ایند. علاوه بر این ها متخصصین معتقدند که عفونت و ژنتیک نیز می توانند در ابتلا به سنگ کلیه موثر باشند.   

پژوهشگران امید دارند که با مطالعات جدید خود بتوانند روش های درمانی موثرتری برای این بیماری ارائه دهند.

این پژوهش به تازگی در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا