بودجه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شود

محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این برنامه تلویزیونی گفت: در ابتدا باید بگویم که منظور از وزارت علوم صرفا ستاد وزارت نیست ، بلکه بودجه ستاد وزارت، دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری در سال 97 حدود 9 هزار و 402 میلیارد تومان است و در سال آینده 10 هزار و 702میلیارد تومان در لایحه بودجه دیده شده و حاکی 13.83 درصد رشد بودجه ای است.

وی افزود: البته ردیف های متفرقه هم وجود دارد؛ پاداش پایان خدمت بازنشسته ها، کمک به انجمن های علمی، دبیرخانه شورای عالی علوم و تحقیقات، دانشگاه‌ها و موسسات و غیره نیز وجود دارد که با احتساب این موارد، بودجه مجموعه آموزش عالی در جداول مختلف، بیش از رقم اعلامی است.

وی افزود: برای سال آینده بودجه کل کشور به لحاظ هزینه ای 39 درصد رشد و فصل آموزش عالی 10درصد رشد دارد. سهم فصل آموزش عالی از بودجه کل کشور حدود منفی 0.19 است. یعنی در قانون بودجه سال 97 سهم ما از بودجه کل کشور 1.37 درصد بود که به 0.88 درصد در سال 98 کاهش یافته است.

نظرپور با بیان اینکه اعتبارات دانشگاههای وزارت علوم حدود 76 هزار میلیارد ریال در سال 97 بوده که 87 هزار میلیارد ریال در سال 98 افزایش یافته و 13.7 درصد رشد دارد اظهار کرد: سهم اعتبارات دانشگاه های وزارت علوم نسبت به کل بودجه کشور، 0.63 بوده که در سال 98 به 0.51 رسیده و 0.12 درصد کاهش دارد. اعتبار ستادی وزارت علوم نیز 4.62 درصد افزایش داشته است.

معاون اداری مالی وزارت علوم در پاسخ به اینکه آیا در مجموع سهم وزارت علوم از بودجه آنطور که باید دیده شده یا خیر گفت: خیر، دولت محدودیت هایی در تنظیم بودجه داشته و نتوانسته نیاز همه دستگاه‌ها را برآورده کند.در این برنامه واقعیات بودجه را مطرح می کنیم.

وی افزود: انتظار ما این است که نمایندگان در کمیسیون آموزش و تلفیق که حتما نقش موثری دارند؛ نیازهای واقعی ما که انعکاس داده شده است را ببینند و مساعدت کنند.

نظرپور با بیان اینکه سهم پرسنلی از بودجه عمومی دولت در هر دستگاه حدود 75 درصد است گفت: با توجه به افزایش حدود 13 درصدی که اتفاق افتاده، اگر حقوق پرسنلی را با افزایش 20 درصدی سال آتی کنار بگذاریم بودجه مابقی فعالیت ها با 5درصد کاهش روبروست. پیشنهاد ما به دولت این بود که بودجه سال آینده 17 هزارو 831 میلیارد تومان داده بودیم و اگر به این رقم میرسیدیم دانشگاه‌های ما دچار مشکل نمی‌شدند.

معاون اداری مالی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا کاهش بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خوب است یا بد گفت: نمیتوانم بگویم خوب است یا خیر. باید بررسی کرد آنها که در سازمان برنامه این سناریو را تنظیم کرده اند کاهش فعالیت های این بخش را به چه بخش های دیگری واگذار کرده اند. اگر فعالیت های این بخش به بخش های دیگر واگذار نشده و صرفا کاهش بودجه رخ داده باید بررسی کرد.

نظرپور با اشاره به اینکه بودجه صندوق رفاه از 245میلیارد تومان در سال 97به 269.5 میلیارد تومان برای سال آینده در لایحه بودجه رسیده است گفت: افزایش حدود 10 درصدی رخ داده است.

وی با بیان اینکه بودجه موسسات پژوهشی در سال 97 حدود 524میلیارد تومان بوده که برای سال 98 به 610 میلیارد تومان رسیده است گفت: معمولا در هیئت امنای مراکز پژوهشی تاکید می‌شود که حداقل 15 درصد بودجه دانشگاه ها باید سهم پژوهش باشد و مراقبت می‌کنند که این اتفاق بیافتد و معمولا 10تا 15 درصد به پژوهش اختصاص می‌یابد اما اگر بخواهیم به هدف اسناد بالادستی برسیم این رقم کفایت نمی‌کند.

معاون اداری مالی وزارت علوم درباره حقوق دریافتی پایین اساتید دانشگاه نسبت به سایر کشورها گفت: این گزاره درست است. همچنین اختلافی بین حقوق اعضای هیئت علمی پزشکی و غیر پزشکی وجود دلرد که پیشنهادی برای متناسب سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه ها دادیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد سازمان برنامه نیاز به اعتبار سالانه 400 میلیارد تومان است و بررسی کارشناسی وزارت علوم 560 میلیارد تومان و پیشنهاد سوم که متناسب ساری با حقوق تمام وقت جغرافیایی علوم پزشکی است حدود 1200 میلیارد تومان است. برای این امر در بودجه 98 بودجه ای دیده نشده است.

نظرپور افزود: در یکی از تبصره ها آمده که دانشجویان دکترا حق و حقوقی ماهيانه داشته باشند که باید در ردیف سازمان امور دانشجویان دیده شود. میزان افزایش سازمان داشجویان به قدری نیست که این امر را جواب بدهد. دانشجویان بورسیه هم در این وادی قرار می‌گیرند.

وی گفت: شاید بتوانیم سرنخ های خوبی در بودجه 98 داشته باشیم و انتطار مان این باشد بتدریج برنامه ششم اجرا شود. اگر مجلس هم کمک کند میتوانیم بخوبی و با موفقیت بیشتر پیش برویم.

انتظار داریم بودجه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شود

 سید جواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه پرسشگر گفت: مجموع اعتبارات وزارت علوم با احتساب سازمان ها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی وابسته در سال 97 حدود 15 هزار میلیارد تومان و در سال آتی 17 هزار میلیارد تومان است.

وی درباره علت اختلاف رقم اعلامی با رقم عنوان شده از سوی معاون اداری مالی وزارت علوم در این برنامه گفت: هر دو عدد درست است اما بنده مجموع اعتبارات بخش های وابسته و ردیف های متفرقه را نیز لحاظ کردم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اگر بخواهیم بودجه سال 98 را مرور کنیم باید بگوییم دولت بودجه 98 را در شان علم و فناوری ندیده است اظهار کرد: انتظار داریم بودجه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شود. در لایحه بودجه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. در یکی دو بخش باید مقایسه کنیم. در برخی بخش ها چون معاونت علم و فناوری 40 درصد کاهش بودجه داریم و در واقع ستاد نانو، بنیاد نخبگان، بیو و هوافضا افت بودجه دارند. قطعا امور این ستادها به بخش های دیگری هم واگذار نشده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان حوزه علم و فناوری مانند مسابقه است و نمی‌توانی بگویی امسال ندارم سال دیگر میدهم زیرا اگر عقب بیافتی رسیدن سخت است گفت: تولید قدرت و ثروت در حوزه های فناوری باید دنبال شود. شرایط تحریمی را میدانیم، اما حوزه علم وفناوری نباید گرفتار این کاهش بودجه میشد و این امر حتما می‌تواند آسیب بزند و باید آن را جبران کرد.

وی ادامه داد: آیا خود وزارت علوم هم با این وضعیت تورم مگر میتواند پاسخگو باشد؟ تغذیه دانشجو چطور می‌تواند انجام شود. بودجه صندوق رفاه هم 10 درصد رشد دارد و اینگونه باید از دانشجویانی که مشکلات معیشتی دارد حمایت کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در برنامه ششم که سندبالادستی است و در سیاست های کلی علم و فناوری باید تا سال 1404 سهم پژوهش از GDP به چهار درصد برسد و در سال آتی 1.15 درصد باید بشود در حالیکه اکنون 0.49 درصد است و سال قبل0. 55 درصد بوده است و کمتر شده است گفت: یکی از ایرادات به بودجه این است که اعتبارات پژوهش طبق سند بالادستی نیست و با آن تناسبی ندارد و باید این رقم 120 افزایش میداشته است. دولت قانون را رعایت نکرده.

وی ادامه داد: ما که نمیتوانیم لایحه را کن فیکون بکنیم. کل بودجه رای گیری میشود و بودجه علوم یک بخشی از کل بودجه است. البته در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود ولی ما تا 10 درصد میتوانیم تغییرات ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی دیده نشده است عنوان کرد: این صندوق سالهای قبل پول گرفته ولی امسال برای آن بودجه ای دیده نشده است.

وی افزود: فقط 20 درصد افزایش حقوق است دیده شده که با احتساب رشد بودجه 13درصدی چطور قرار است امور یپش برود و اداره شود ؟ این چالش است.

وی با اشاره به دو بند از تبصره 21 لایحه بودجه 98 گفت: به این دو نقد داریم. بند ج می‌گوید پژوهشکده های دستگاه‌های دیگر منحل و یا ادغام شوند. در بند ز هم آمده دانشگاه‌های کوچک باید انحلال یا ادغام شوند. نیازی نبوده اینها در بودجه بیاید اینها برنامه های درازمدت خود وزارت اند.

ساداتی نژاد ادامه داد: لایحه بودجه نکات مثبت هم دارد. در بندهای ه و ح تبصره 9 گفته شده 10 درصد از اعتبارت پژوهشی دستگاه‌های اجرایی وارد پایان نامه ها بشود و همچنین تمام شرکت ها 40 درصد اعتبارات پژوهشی را برای رساله های دکترا و پسادکترا بیاورند که اتفاقات خوبی بوده است.

وی تاکید کرد: شرایط بودجه ای با توجه به تحریم ها قابل درک است اما حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه ای بشود و با سایر حوزه ها یکسان دیده شود.
بودجه حوزه ستادی وزارت علوم 250 درصد رشد دارد

 جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: در لایحه بودجه سال 98، بودجه کل آموزش و پرورش 49 هزار میلیارد تومان و بودجه آموزش عالی کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان است که 17 هزار میلیارد تومان مربوط به وزارت علوم، 9 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش آموزش و تحقیقات علوم پزشکی، 353 میلیارد تومان مربوط به معاونت علمی ریاست جمهوری است که البته سال جاری 560 میلیارد تومان بوده و 40 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین 4900 میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌های وابسته مثل نفت و کمک دولت به آموزش عالی غیردولتی مانند مدرسه شهید مطهری است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه دانشگاه پیام نور هم رشد بسیار اندک سه تا چهار درصدی دارد اما بودجه حوزه ستادی وزارت علوم 250 درصد رشد دارد گفت: چرا در بودجه برخی موسسات غیردولتی بودجه دارند و بودجه برخی را حذف میکنند؟ چرا در جایی 30درصد رشد داریم اما بخش دیگر 40 درصد رشد منفی داریم؟

کوچکی نژاد با بیان اینکه بنده تصور میکنم لازم است در بودجه نویسی تحولی ایجاد شود گفت: گویا سال به سال بدون توجیهات لازم، فقط بودجه را رونویسی می‌کنند. طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای درخشان را داشتیم که بودجه آن را حذف کرده اند. بودجه را طوری نوشته اند که گ ستاد اگر بتواند حقوقش پرسنلش را بپردازد پول تمام میشود. در حالی که چه چیزی بالاتر از شناسایی و استعداد یابی نیروهای برتر در دورترین نقاط کشور است؟

وی به رشد اندک بودجه صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: این فشار اقتصادی که به دانشجویان وارد میشود را باید چه کرد؟ این یعنی حذف کردن یارانه ها. غذا، وام، وام ازدواج، ودیعه مسکن و… جزو رفاهیات دانشجو است.
درست است مشکل داریم. اما چرا بودجه پیام نور تقریبا صفر است و این گونه اینها که در محرومترین نقاط کشور تربیت دانشجو می‌کنند تعطیل میشوند. بودجه دفتر نهادنمایندگی منفی است. بودجه جامعه المصطفی منفی است. آیا توجیه دارد؟طراحان بودجه بیایند پاسخ دهند. آیا دلایل قانع کننده است؟

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این که با این تفاسیر آیا نمی‌توان کلیات بودجه را رد کرد؟ گفت: سال قبل بودجه یکبار رد شد. در این شرایط اقتصادی نمی‌توانیم سیستم کشور را در بودجه معطل کنیم و مجلس گاهی اوقات مماشات می‌کند. البته فرصت داریم برای بحث جدی‌تر.

وی ادامه داد: ردیف هایی باید حذف شود مثل مراکز آموزشی غیردولتی که نباید بودجه بگیرند. اگر قرار است بگیرند چرا به همه یکسان کمک نمی‌کنند و مثلا چرا کمک وامی را فقط به دانشگاه آزاد می‌کنند؟ این تبعیضات بودجه ای قابل قبول نیست.

کوچکی نژاد با بیان اینکه سهمی برای حقوق دانشجویان دکترا در لایحه دیده نشده است گفت: شرکت هایی که می‌خواهند سهمی برای پژوهش بگذارند باید 10 درصد را برای حقوق بگذارند که تحقق نیافته است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی بسیاری اساتید تبعیض داخل وزارت علوم است و رقمی که به دانشگاه‌های مختلف داده میشود خیلی با همدیگر تفاوت دارند گفت: دانشگاهیان انتظار رعایت عدالت در پرداخت ها را دارند. اینکه در داخل وزارت تبعیض قائل شویم نگرانی ماست.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا