اهمیت آب به عنوان یکی از پارامترها در بحث انتقال پایتخت

بحث انتقال پایتخت از تهران، از جمله مباحثی است که در چند دهه گذشته همواره مطرح بوده، اما هیچگاه شکل عملی به خود نگرفته است. بی تردید شهر تهران با مشکلات زیادی که دارد، گزینه ایده آلی برای پایتختی کشور نیست، اما بحث انتقال پایتخت نیز با وجود ابعاد گسترده و پیچیده و نیز هزینه های سرسام آوری که به دنبال خواهد داشت، گزینه ساده ای به شمار نمی آید.

اما با وجود اما و اگرهای فراوان، بحث انتقال پایتخت، با ابلاغ قانون «امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» از سوی رییس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، قوت بیشتری گرفت. در حقیقت می توان گفت که دولت یازدهم، جدی تر از اسلاف خود به این بحث ورود پیدا کرده است.

چنانچه وزارت راه و شهرسازی پس از انجام مطالعات و بررسی های لازم، امکان انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور از تهران را تایید کند، یافتن گزینه مناسب برای پایتختی ایران کار دشواری خواهد بود چراکه می بایست نقطه ای به عنوان مرکز کشور تعیین شود که حایز شرایط لازم از حیث امکانات و امنیت باشد. بی تردید، یکی از مهم ترین پارامترهایی که می بایست برای انتخاب پایتخت جدید، مد نظر قرار گیرد، انتخاب شهری است که به لحاظ داشتن منابع آب کافی جوابگوی، جمعیت پایتخت کشور مهمی چون ایران باشد.

مهندس ستار محمودی؛ قائم مقام وزیر نیرو، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت آب به عنوان یکی از کلیدی ترین پارامترهای انتخاب پایتخت جدید، گفت: بحث انتقال پایتخت یک بحث چندبعدی است که ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، امور اداری و… در آن وجود دارد. طبیعتا اگر سیاست گذاری ها به وزارت نیرو ابلاغ شود و از وزارت نیرو بخواهند در زمینه آب اظهار نظر کند – چون برق در هر نقطه ای با انجام سرمایه گذاری قابل تامین است اما آب دارای محدودیت می باشد – ما نظرمان را اعلام خواهیم کرد.

محمودی افزود: چنانچه سیاست دولت محترم بر انتقال پایتخت باشد، حتما مناطقی را کاندید می کنند و تیم هایی روی این بحث متمرکز می شوند که طبیعتا منشا این تیم ها باید وزارت محترم راه و شهرسازی باشد. این تیم ها به مطالعه پیرامون شرایط این مناطق خواهند پرداخت و وزارت نیرو هم در این ارتباط اظهار نظر خواهد کرد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: ما در حال حاضر آمار و اطلاعات منابع آبی را در سراسر کشور به صورت کلی داریم. در مورد مناطقی که برای پایتختی کاندید می شوند، می بایست مطالعات دقیق تر انجام شود. بنابراین در مورد گزینه های پیشنهادی، یا اطلاعات کافی داریم و یا با مطالعه بیشتر، این اطلاعات جمع آوری می شود.

وی خاطرنشان کرد: چون بحث انتخاب پایتخت، مجموعه ای از ابعاد را شامل می شود که آب تنها یکی از آن پارامترهاست و البته پارامتر مهمی هم هست، توصیه خاصی در این ارتباط نداریم.

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا از دیدگاه کارشناسی، وزارت نیرو موافق این انتقال است؟ گفت: ما تابع دولت هستیم و وزارت نیرو نمی تواند جدای از دولت اظهار نظر کند اما به هرحال وزارت نیرو یک کارشناس است. ممکن است نقطه ای اعلام شود و ما مطالعه کنیم ببینیم منابع آب کافی در آن نقطه وجود ندارد. بنابراین ما در این زمینه تعیین کننده نیستیم و تنها در حیطه مسوولیت خود اظهار نظر می کنیم.        

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا