نابودی حافظه پس از پرتو درمانی تومورهای مغزی

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که روش های متداول فعلی برای درمان سرطان مغز و تومور های مغزی بر پایه پرتو درمانی ، استراتژی درمانی مناسبی محسوب نشده و می تواند عوارض و عواقب نامطلوبی همچون ضعف حافظه و از بین رفتن ادراک فردی را در پی داشته باشد  .

لازم به توضیح است که استفاده از روش پرتو درمانی کامل به مغز برای مداوای تومورهای مغزی و متاس تاس metastases ( گسترده شدن سلول های سرطانی از یک غده سرطانی در سایر بافت های بدن ) برای نخستین بار در سال 1954 میلادی مورد استفاده قرار گرفته و هنوز پس از گذشت 61 سال ، تنها روش درمانی مورد استفاده در این بیماری محسوب می شود .

پرفسور پاول براون Paul Brown که یک متخصص پرتو نگاری غدد سرطانی در در مان سرطان ام – دی اندرسون واقع در دانشگاه تگزاس MD Anderson Cancer Centre  محسوب می شود در این رابطه طی نقل قولی در گزارش وال استریت ژورنال اعلام کرد : "   البته با توجه به امکانات موجود پزشکی باید اذعان داشت که مزایای این درمان نیز قابل توجه است و به همین دلیل علی رغم تاثیرات جانبی آن ، مورد استفاده قرار می گیرد . "

برای انجام این مطالعات ، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، بیماران داوطلبی را که دارای تومورهای مغزی بودند به دو گروه تقسیم کرده و گروه نخست با روش تلفیقی استفاده از رادیو سرجری radiosurgery  و پرتو درمانی کامل مغز و گروه دوم را با استفاده از روش  رادیو سرجری  مورد مداوا قرار دادند . در این مطالعات 213 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که هر یک حداقل یک تا سه تومور در مغز خود داشته و برخی از آن ها نیز دچار پدیده متاس تاس شده بودند .

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که بیمارانی که توسط هر دو روش درمانی مداوا شده و مغز آن ها در برابر تابش های پرتو درمانی قرار داشت ، پس از سه ماه دچار مشکلات حافظه و ادراک شدند . البته این موضوع نیز دارای اهمیت است که میزان زنده ماندن در افرادی که هر دو روش درمانی را دریافت کرده بودند هفت و نیم ماه و کسانی که تنها از روش رادیو سرجری استفاده می کردند ، ده ماه و سه هفته بود .

پزوهشگران در پایان این مطالعات اعلام کردند هر دو روش فعلی مورد استفاده برای درمان سرطان مغز ، مضر بوده و خطرات زیادی در پی دارد . از سوی دیگر در بین تمامی سرطان های موجود ، سرطان ریه بیشترین تاثیر را در گسترش غدد و تومورهای مغزی داشته  و  سرطان های پستان و پوست در مرحله بعد قرار دارند .

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از ان در نشست سالانه انجمن غده شناسی بالینی آمریکا American Society of Clinical Oncology  که در تاریخ 31 ماه می سال جاری میلادی ( برابر با دهم خرداد ماه ) بر گزار شده بود ، ارائه شده است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا