پرداخت دستمزد، فارغ از جنسیت و طبقه

زمانی که در سال گذشته دولت انگلستان تمام شرکت‌های این کشور را وادار انتشار نقایص جنسیتی در حوزه کار و درامد کرد، بسیاری از مدیران ارشد که شرایط خود را درخطر می‌دیدند، تلاش کردند تا به روش‌های مختلفی توجیه کنند که چرا برای انجام کارهای مختلف، مردان درآمد بیشتری نسبت به زنان دارند.

در شرکت سوما فارغ از جنسیت و سن، همه افراد احساس می‌کنند که مالک مجموعه بوده و در مزایای آن سهیم هستند. در حقیقت شرکت سوما را می‌توان نمونه موفقی از شرکتی محسوب کرد که شکاف طبقاتی و جنسیتی بین کارکنان در نظام دستمزد را برطرف کرده و درعین‌حال موفق بوده است.

یکی از نمونه‌های موفق اخلاقی در این رابطه، شرکت عمده‌فروشی سوما (wholesaler Suma) است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه در قاره اروپا محسوب می‌شود. شرکت سوما  نمونه مناسبی برای ارائه اخلاقیات در حوزه دستمزدها است زیرا در وهله نخست، این شرکت فاقد مدیر اجرایی است و دوم این‌که تمامی 190 کارمند و کارگر سوما دقیقاً به یک‌میزان یعنی 15.60 پوند در ساعت دستمزد گرفته و ساعت کاری آن‌ها نیز 35 ساعت برای 5 روز در هفته است که به این دستمزد، پاداش نیز اضافه می‌شود.  این میزان دستمزد به جنسیت و سابقه کار ارتباطی نداشته و جوان  26 ساله تازه‌وارد با کارگر 65 ساله‌ای که از زمان تأسیس این شرکت در سال 1977 با آن  همکاری داشته، حقوق یکسانی در برابر کار یکسان دریافت کرده و در این رابطه هیچ استثنایی وجود ندارد.

ناتالی اسپنس (Nathalie Spence) یکی از کارگران 35 ساله سوما که از 14 سالگی در این شرکت کار می‌کند درباره میزان و نوع دستمزد دریافتی کارگران گفت: این میزان دستمزد برای داشتن یک زندگی مناسب در منطقه هالفیکس (Halifax) در نزدیکی یورکشایر غربی کافی بوده و شما می‌توانید با دستمزد دریافتی خود، هزینه‌های مسکن، خودرو، تحصیلات فرزندان و داشتن تعطیلاتی لذت‌بخش به همراه خانواده را تأمین کنید.

کار اصلی ناتالی اسپنس در بخش فروش بین‌المللی است  سوما است که میزان تجارت سال گذشته این بخش، بیش از 55 میلیون پوند بوده و 7000 محصول گیاهی را به 40 کشور مختلف صادر کرده است.  اما این کارمند هم  مانند همه اعضای شرکت سوما در ساعات اداری خود چندین کار انجام می‌دهد و گاهی اوقات می‌توان وی را در حال رانندگی با یک کامیون در انبار یا بخش بارگیری مشاهده کرد.

وی در این رابطه می‌گوید: «به نظر می‌رسد وظایف ما در شرکت تا حد کمی تصادفی است اما من این شرایط را دوست دارم.  روحیه تیم در بارگیری بار کامیون‌ها بسیار خوب است و ما همیشه این حس موفقیت را در پایان هرروز کاری داریم و این سبک‌کار بسیار راحت‌تر از کار اداری است که باید تا میزان زیادی کاغذبازی کنید و در پایان کار، میزان زیادی کار انجام‌نشده باقی‌مانده است.»

 نکته جالب‌توجه درباره این شرکت، این است که در زمان مراجعه خبرنگار گاردین برای ملاقات پل کولینز (Paul Collins) مدیر حسابداری شرکت سوما، وی در حال انجام خدمت در بوفه تغذیه رایگان کارمندان بوده و مشغول تهیه و پخش پیتزای سبزیجات بین کارکنان شرکت بود. جنی کارلایل (Jenny Carlyle) کارمند 33 ساله که مسئول استخدام و در برخی مواقع اخراج در بخش کارکنان است، دوست دارد ساعت‌های بعدازظهر را در فریزر بزرگ محل کار خود به کمک و همکاری بپردازد تا ذهن خود را از مسائل دیگر رها کند.

وی در این رابطه می‌گوید: «گاهی اوقات خوب است که ژاکت ویژه کار در فریزر را پوشیده و محصولات را در دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد کارکنیم. این عمل به من کمک می‌کند تا وظیفه اصلی خود را بهتر انجام دهم. اگر من همه جنبه‌های کسب‌وکار را درک کنم، کار اصلی خود را بهتر انجام خواهم داد. می‌کند.  ممکن است در شرکت‌های عادی، کار در فریزر یا انبار به‌عنوان کاری سطح پائین تلقی شود اما درواقع این بخش مهمی از کار ما به‌عنوان یک عمده‌فروش است که همه ما باید آن را درک کنیم  و بنابراین معقول است که میزان دستمزدی که به کارگران انبار ما پرداخت می‌شود همانند دیگران است.»

زمانی که وی برای اولین بار در مورد شرایط خاص شرکت سوما شنید، با خود فکر کرد که حتماً باید در این شرکت کاری پیدا کنم اما وی تنها پس از  استخدام؛ متوجه مزایای حقوق برابر شد.   جنی کارلایل  دراین‌باره می‌گوید: پرداخت برابر حقوق به همه کارکنان، مصداق آزادی و برابری است.  هرچند هم‌اکنون من 11 سال سابقه کار دارم و در هر شرکت دیگری، این موضوع سبب افزایش حقوق من نسبت به تازه‌واردان می‌شد.  این موضوع برخی از این فشارهای حرفه‌ای کار را نیز از بین می‌برد. یکی از چیزهایی که من در مورد سوما دوست دارم، این است که همه ما برای زندگی خود زمان‌های آزاد داریم و همه زندگی ما در کار کردن خلاصه نمی‌شود.

در شرکت سوما فارغ از جنسیت و سن، همه افراد احساس می‌کنند که مالک مجموعه بوده و در مزایای آن سهیم هستند. در حقیقت شرکت سوما را می‌توان نمونه موفقی از شرکتی محسوب کرد که شکاف طبقاتی و جنسیتی بین کارکنان در نظام دستمزد را برطرف کرده و درعین‌حال موفق بوده است.

دنیای تبعیض‌آمیز کسب‌وکار زنان

تحقیقات پژوهشگران حاکی از آن است که دلایل و تبعیض‌های زیادی وجود دارد که به دلیل وجود آن‌ها، زنان نسبت به مردان در حیطه سرمایه‌گذاری و اقتصاد از موفقیت کمتری برخوردار هستند. در میان فهرست سالانه ده میلیاردری که مجله تجاری آمریکایی فوربس (Forbes) منتشر می‌کند، هیچ زنی وجود ندارد.  اگرچه در بررسی بخش صنعت و فن‌آوری، استخدام و به‌کارگیری زنان به نسبت مردان بسیار کم است اما وقتی به بخش مالکیت شرکت‌ها می‌رسیم شکاف بسیار عمیقی را بین زنان و مردان می‌بینیم. زنان تنها ۶ درصد از سهام بنیان‌گذاران شرکت‌ها را در اختیاردارند، باوجوداین ۱۳ درصد از استارتاپ ها توسط زنان بنیان‌گذاری می‌شوند.

زنان بنیان‌گذار زمان کمتر و دشوارتری را برای جمع‌آوری سرمایه در اختیاردارند به‌طوری‌که آن‌ها  باید شرط‌های سخت‌تری از سرمایه‌گذاران را بپذیرند. علاوه بر آن نقش‌های اولیه و مهم و تأثیرگذار مانند مدیریت و مهندسی زمینه‌هایی هستند که مردان بیشتر از زنان در آن حیطه دیده می‌شوند.

ترجمه و گرداوری گزارش: احسان محمدحسینی

منبع: theguardian ، Forbes و cbsnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا