چرخه پژوهش در کشور معیوب است

چراکه، پژوهش در رشد علمی و اقتصادی و جایگاه بین المللی کشور تاثیر بسزایی می گذارد ولی در این بین همواره پژوهشگران معتقدند آنچنان که باید به امرپژوهش توجه چندانی نشده و نتوانسته جایگاه در خور توجهی داشته باشد.

رییس دانشگاه تخصصی فناوری نوین آمل در رابطه با پژوهش در کشور گفت: چرخه پژوهش در کشور ما هیچگاه تکمیل نمی شود همواره یک چرخشی انجام می شود و سپس نیمه کاره می ماند.

داوود دومیری گنجی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با چالش های حوزه پژوهش در کشور گفت: معمولا برای انجام هرکاری در هر چرخه ای ابتدا تعریف قضیه، سپس طرح قضیه و بعد انجام دادن آن و در نهایت حمایت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به مرحله اجرا و یا مرحله بعد حمایت که می رسیم در اکثر مواقع دچار مشکل می شویم. طرح دهنده ها خیلی خوب هستند، تحلیل کنندگان به خوبی فعالیت می کنند ولی اجرا کنندگان و حمایت کنندگان مادی و معنوی اندک هستند. فقط حمایت مادی در این مرحله مدنظرمان نیست.

دومیری گنجی با اشاره به اینکه پژوهش مانند یک ماشین است، تاکید کرد: اگر همه چرخ های آن هم سایز باشند به خوبی حرکت می کند اما زمانی که یک چرخ آن اندازه چرخ تراکتور باشد و چرخ دیگرش متعلق به پراید همیشه در این حوزه در جامعه مشکلی وجود دارد.

وی در ادامه صحبت هایش اشاره کرد: پژوهش در کشور ما متاسفانه به مثابه ماشینی است که چرخ های آن نامتوازن و گاهی معیوب است.

این دانشمند یک صدم درصد دنیا در ادامه به ارائه راهکار پرداخته و گفت: خود افراد باید این مشکل را حل کنند هیچ نهادی مقصر نیست. چراکه در مواردی مشاهده شده که حتی وقتی نهاد دولتی هم حمایت هایی را انجام داده اما بعضی ها به جای اینکه این کمک ها را وارد چرخه حیات پژوهش کشور کنند پول دولت را برای زندگی شخصی خودشان سرمایه گذاری می کنند.

وی اظهار کرد: بنابراین باید خود افراد عرق انجام فعالیت های علمی برای کشور داشته باشند و برای این مقوله دل بسوزانند و کار انجام دهند در غیر اینصورت، اگر حمایتی هم صورت گیرد حمایت ها را دریافت کرده و به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

دومیری گنجی با اشاره به اینکه هیچ نهادی در این زمینه مقصر نیست، افزود: نهادهای دولتی حمایت هایی هم انجام دادند اما بسیاری از نخبگان بنا به هر دلیلی متاسفانه به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. ضمن اینکه همانگونه که گفتم در چرخه پژوهش حمایت اخرین مرحله است یعنی اول باید کاری صورت گیرد و بعد حمایت انجام شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا