معرفی مسائل عمیق علمی به مخاطب عام

دکتر حمید شاکری، معاون پژوهشی موزه ملک در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: مجموعه ملک شامل یک کتابخانه و موزه میشود که آثار ارزشمندی در آن‌ها نگهداری میشوند. بسیاری از این کتابها شامل نسخههای نفیس و منحصربه‌فرد هستند و بر اساس این داشتههای بسیار ارزشمند، ما اقداماتی جهت احیا و معرفی این آثار انجام داده‌ایم که از آن جمله میتوان به برگزاری نشستهای پژوهشی و معرفی دستاوردهای پژوهشگران در رابطه با آثار موجود در این موزه از قبیل نسخههای خطی اشاره کرد.

دکتر شاکری افزود: معمولاً ماحصل این فعالیت‌های علمی، شامل یافته‌های نو در رابطه با این مسائل هستند و عمدتاً این دستاوردها در قالب نشست‌های پژوهشی و کارگاههای آموزشی به علاقهمندان ارائه میشود و ما تلاش میکنیم این مسائل را با جامعه علمی کشور و نخبگان در میان بگذاریم. البته جامعه علمی تنها بحثی نیست که ما به آن می‌پردازیم و بحث و ترویج در بین تودههای مردم نیز موردنظر و موزه ملک بوده و با توجه به اینکه ما با علاوه بر یک مرکز کتابخانه‌ای و پژوهشی شناخته می‌شویم، به‌عنوان یک موزه نیز فعالیت کرده و مخاطبان موزه معمولاً بسیار گسترده هستند و شامل تمامی اقشار جامعه می‌شود. به همین دلیل ما در قالب نمایشگاه‌ها این آثار را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال چندی پیش نسخه نفیس خطی کتاب قانون ابن‌سینا که در زمینهٔ پزشکی نوشته‌شده است، توسط پژوهشگران موردبررسی قرار گرفت.

برگزیده نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم سال 1397 تأکید کرد: در حالت عادی این کتاب مخاطبان خاص و محدودی دارد، اما ما روی این نسخه کار گرافیکی انجام داده و تصاویر و محتویات آن را به‌صورت کار نمایشگاهی درآورده و در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادیم و به‌این‌ترتیب عموم مردم میتوانند از هر قشر و با هر سطح سوادی با این کار ارتباط برقرار کرده و با مواردی مانند انواع طبع‌ها و مزاج‌ها که ابن‌سینا به آن‌ها اشاره‌کرده آشنا شوند. این نوعی فعالیت ترویجی بسیار مهمی است که توسط موزه ملک صورت گرفته است.

معاون پژوهشی موزه ملک افزود: علاوه بر موارد فوق، موزه ملک در قالب کارهای نمایشگاهی، مسائل عمیق علمی را به مخاطب عام معرفی کرده و به آن جذابیت می‌بخشد. در حقیقت این‌ یک رسالت مهم است که بر عهده موزه ملک گذاشته‌شده است و در این مرکز علمی و پژوهشی تلاش می‌شود در زمینهٔ ترویج علم در کشور و ساده‌سازی مفاهیم علمی در بین توده‌های مردم گام‌هایی برداشته شود.

دکتر حمید شاکری: در این مرکز علمی و پژوهشی (مجموعه ملک) تلاش می‌شود در زمینهٔ ترویج علم در کشور و ساده‌سازی مفاهیم علمی در بین توده‌های مردم گام‌هایی برداشته شود.

دکتر شاکری خاطر نشان کرد: باید به این مسئله اشاره‌ کنم، هر زمان مقوله علم مطرح می‌شود، ما به‌نوعی با پیشینه باشکوه و ارزشمند تاریخی ایران مواجه هستیم و آنچه در حوزه فرهنگ و تمدن ایران و به‌ویژه دوران اسلامی از آن یاد میشود مربوط به گذشته‌های ماست و امروزه هم اگر چنانچه در مجامع جهانی بخواهیم خود را نمایش دهیم، عمدتاً برگذشته باشکوه خود تکیه میکنیم. برای مثال زکریای رازی، ابن‌سینا، فارابی، ابوریحان بیرونی و غیره همگی ایرانی محسوب میشود اما آنچه امروزه باید محلی از اعراب پیدا کند این است که ما باید این موارد مربوط به گذشته را بر مبنای مقتضای روز و همسو با فناوریهای روز جهان، معرفی و مطرح کنیم. به نظر می‌رسد پژوهشگران و محققان ما باید بر مبنای این آثار و گنجینه‌ها و همسو با آنچه دانش روز ایجاب می‌کند که به این مسئله ورود کنند و به باور بنده‌ درزمینهٔ ترویج علم باید به‌نوعی به شرایط فعلی و آنچه او در پیشینه باشکوه و تاریخی ما دیده می‌شود پرداخته‌شده و ارتباطی مناسب بین این دو حوزه ایجاد شود.

 

گفتگو: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا