علم در 18 آبان ماه

  • روز ملی کیفیت

هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است.كيفيت‌ به‌ معناي‌ دستيابي‌ به ‌استانداردهاي ‌از پيش ‌تعيين ‌شده‌ است. با توجه‌ به‌ اين‌ تعريف‌ ابتدا استانداردهاي‌ توليد محصول‌ يا ارايه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعاليت ها در جهت‌ دستيابي‌ به‌ اين‌استانداردها انجام‌ مي‌ شود و استانداردها را براي‌ داده ‌ها (شامل ‌مواد، نيروي‌ انساني‌، تجهيزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآيندها در نظر مي‌ گيرند.

  • آپولو4توسط ساترن پرتاب شد

آپولو ۴  قسمتی از پروژه آپولوی ناسا برای آماده‌سازی فرود انسان بر سطح کره ماه بود. این مأموریت ناسا که در تاریخ 9 نوامبر سال ۱۹۶۷ میلادی انجام شد، نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین موشک ساترن ۵ بود و از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

  •  تولد اقبال لاهوری

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال متولد ۱۸ آبان ۱۲۵۶ در سیالکوت بود.وی شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان‌های فارسی و اردو سروده‌است. اقبال نخستین کسی بود که ایدهٔ یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به‌طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.او ۱ اردیبهشت ۱۳۱۷ لاهور درگذشت.

  • درگذشت مهدی سحابی

مهدی سحابی متولد۱۵ بهمن ۱۳۲۳ در قزوین بود.وی مترجم، نویسنده، نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس ایرانی بود.او بیشتر به خاطر ترجمه مجموعهٔ در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست شناخته شده‌است.او  ۱۸ آبان ۱۳۸۸ در پاریس درگذشت.

  • تولد  ایمره کرتس

ایمره کرتس  متولد ۹ نوامبر ۱۹۲۹ بود. وی نویسنده اهل مجارستان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۲. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به رمان «بی‌سرنوشت» اشاره کرد. رد پای تجربیات و مشاهدات کرتس در اردوگاه بوخن‌والد را می‌توان به خوبی در این رمان دید که معروف‌ترین اثر او نیز محسوب می‌شود. او مجموعاً ۱۳ سال از عمر خود را صرف نوشتن این رمان کرد. «بی‌سرنوشت» یکی از تأثیرگذارترین و دردناک‌ترین آثار ادبی در بارهٔ فاجعه هولوکاست است. وی  ۳۱ مارس ۲۰۱۶ درگذشت.

  •  تولد آلنوش طریان

آلنوش طریان یا آلنوش تریان متولد  ۱۸ آبان ۱۲۹۹ بود .او فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار بود که به «مادر نجوم» و «بانوی اختر فیزیک ایران» ملقب گردیده‌است.تریان  ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا