پاک کردن خاطرات ترسناک از حافظه

سیناپرس: حافظه ما از گذشته بطور دائم در حال تغییر است. در برخی موارد، انعطاف پذیری طبیعی حافظه ممکن است به انسان ها کمک کند تا از تروما بهبود یابند. برای دستکاری حافظه در سطح نورون، این تیم تحقیقاتی از آپتوژنتیک استفاده کردند: ابزاری که به محققان اجازه می دهد با هدف گرفتن نورون هایی که از نظر ژنتیکی مهندسی شده اند، هنگامی که نور به آنها می تابد روشن شوند.این تحقیقات همچنین با تکنولوژی دیگری نیز انجام شد که به تیم اجازه می داد تا خاطره های خاص را ردیابی کنند. در این روش جدید، موش های تراریخته طوری مهندسی شده اند تا بنوانند پروتئین حساس به نوری را در نورون هایشان بیان کنند. این پروتئین تنها هنگامی بیان می شود که نورون فعالیت دارد و موش آنتی بیوتیک خاصی مصرف نکرده باشد.

تحقیقات اخیر این تیم، که گزارش آن در مجله Nature به چاپ رسیده است، بر روی امکان جایگزین کردن خاطره بد با خاطره های خوب است. نتیجه این تحقیقات مثبت اعلام شد. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا بتوان با قطعیت این موضوع را ثابت کرد.

با وجود اینکه این روش، بسیار تهاجمی است و بر روی انسان ها قابل آزمایش نیست اما باز هم قدمی بزرگ و امیدوارکننده برای درمان تروما، استرس و هیجاناتی از این قبیل است.