کشف گونه جدید انسان 3 و نیم میلیون ساله

تیمی از پژوهشگران بین المللی که به سرپرستی یوهانس هایلس لاسیه  Yohannes Haile-Selassie از موزه تاریخ طبیعی کلولاند Cleveland Museum of Natural History در مناطق دور دست اتیوپی مشغول تحقیق و بررسی های میدانی هستند ، موفق به کشف بقایای فک تحتانی و فوقانی گونه جدیدی از انسان های اولیه شدند . آثار فوق در منطقه ووراناسو میله Woranso-Mille اتیوپی کشف شده است . این فسیل انسان اولیه که از نوع آسترالوپیتیکوس دی ایهرم دا Australopithecus deyiremeda  تشخیص داده شده است ، نوعی ناشناخته و جدید از اجداد انسانی است و دارای قدمتی در حدود 3 میلیون و 300 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار سال پیش است .

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که این نژاد انسانی در بازه ای از زمان زندگی خود با انسان آسترالوپیتیکوس آفارنسیس Australopithecus afarensis که در حدود 2 میلیون و 900 هزار تا 3 میلیون و 800 هزار سال پیش زندگی می کرده است ، هم دوره بوده و در مجاورت یکدیگر به سر می برده اند .

بررسی ها و مطالعات انجام شده روی این فسیل جدید آسترالوپیتیکوس دی ایهرم دا Australopithecus deyiremeda   که در محلی نزدیک به کشف محل فسیل مشهور انسان آسترالوپیتیکوس آفارنسیس Australopithecus afarensis با نام لوسی Lucy به دست آمده است نشان دهنده تفاوت های مهمی در اندازه و ضخامت مینای دندان و بزرگی فک و آرواره است که این موضوع مشخص می کند دو گروه انسانی فوق از الگوهای غذائی متفاوتی استفاده می کردند .

 

در همین زمینه یوهانس هایلس لاسیه در رابطه با این کشف جدید اعلام کرد :  "مطالعات انجام شده روی فسیلی که به تازگی از ووراناسو میله Woranso-Mille به دست آمده است ، نشان می دهد که حداقل دو گونه متفاوت انسانی در این منطقه به صورت همزمان زندگی می کرده اند . البته  احتمال وجود همزمان سه نژاد انسانی در این منطقه نیز در بازه زمانی فوق وجود دارد . این انسان ها در محدوده جغرافیائی یکسانی در مجاورت یکدیگر زندگی می کرده اند . "

گفتنی  است که نام  این نمونه جدید انسان آسترالو پیتیکوس که دی ایهرم دا deyiremeda, (day-ihreme-dah)  انتخاب شده است ، در زبان مردم بومی این منطقه ( زبان آفرائی ) ، معنای خویشاوند نزدیک می دهد .  

در خاتمه لازم به ذکر است که لوسی یک نمونه انسان آسترالوپیتیکوس از نوع آفارنسیس است که در زبان محلی به معنی " تو حیرت آور هستی " بوده و در سال 1974 در در منطقه هادار Hadar  در در دره آواش  Awash Valley  در کشور اتیوپی به شدت آمد . این فسیل به نسبت قدمت چند میلیون ساله خود ، بسیار سالم باقی مانده و صدها قطعه از استخوان های وی به دست آمده است . فسیل بقایای لوسی ، شامل چهل درصد از اسکلت اصلی وی بوده و این موضوع سبب شده است که انسان شناسان قادر به بازسازی مدل اسکلتی وی بوده و اطلاعات زیادی از این انسان نخستین را به دست آورند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا