تأثیر داروی اگزما در درمان طاسی

آلوپسی (alopecia) به ریزش تمامی یا بخشی از موها در نقطه‌ای از بدن گفته می‌شود؛ شایعترین نوع آلوپسی، ریزش موی سر است. براساس اطلاعات وب سایت بیماری‌های نادر آمریکا، علت این بیماری هنوز ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد که در این اختلال خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.  

اما نتایج یک مطالعه نشان داد که داروی اگزما به رشد مجدد موهای یک نوجوان مبتلا به آلوپسی منجر شد. این نوجوان 13 ساله مبتلا به آلوپسی، به دلیل مشکل اگزما از داروی دوپیلوماب (Dupilumab) استفاده می‌کرد. این دارو برای درمان مشکل اگزمای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با گذشت 6 هفته از شروع درمان با داروی دوپیلوماب، موهای نازکی روی سر این نوجوان ظاهر شدند؛ پزشکان پس از 7 ماه با رشد حجم قابل توجه مو مواجه شدند.

ماریان مک‌ریدز سنا (Maryanne Makredes Senna) متخصص پوست و مو در دپارتمان درماتولوژی بیمارستان مرکز ماساچوست (آمریکا) و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: از این نتایج بسیار شگفت‌زده شدیم؛ این عارضه جانبی غیرمنتظره (رشد موهای سر)، نخستین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود.

مک‌ریدز افزود: زمانی که بیمار مصرف داروی اگزما را قطع کرد، ریزش موها آغاز شد و با شروع مجدد مصرف داروی دوپیلوماب، رشد موها بار دیگر آغاز شد.

به نظر می‌رسد که داروی دوپیلوماب، مسیر سیستم ایمنی که در بیماران مبتلا به اگزما به شدت فعال است را مورد هدف قرار می‌دهد. محققان معتقدند که این دارو در درمان بیماران مبتلا به اگزمای حاد و آلوپسی آره‌آتا (alopecia areata) فعال موثر است.

اکنون پژوهشگران قصد دارند پتانسیل بالقوه داروی دوپیلوماب را برای درمان انواع مختلف ریزش مو مورد مطالعه قرار دهند.

البته باید به این نکته مهم توجه داشت که مصرف داروی دوپیلوماب برای درمان اگزما بدون تجویز پزشک ممنوع بوده و با عوارض جانبی از جمله هرپس (تبخال) دهانی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و کونژکتیویت (التهاب چشمی) همراه است.

 نتایج این مطالعه در مجله JAMA Dermatology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا