ویروس‌هایی که از نئاندرتال ها برایمان به جای گذاشتند

زمانی که ده‌ها هزار سال پیش انسان مدرن یا هوموساپینس ها از قاره آفریقا به سمت اروپا مهاجرت کرد، با انسان‌های نئاندرتال مواجه شده و با آن‌ها آمیزش داشت. شواهد این آمیزش نژادی و اختلاط انسان‌های نئاندرتال با انسان‌های هوشمند، هنوز در بدن ما باقی‌مانده و حدود ۲ تا ۳ درصد از دی ان ای انسان‌های غیر آفریقایی، از نئاندرتال ها به یادگار باقی‌مانده است.

باید توجه داشت که ذرات دی ان ای باقی‌مانده از نئاندرتال ها در انسان‌های امروزی، به‌طور تصادفی باقی نمانده‌اند و دانشمندان دریافتند که بشر اولیه بیشتر با چه بیماری‌هایی مواجه بودند و به مطالعه ژن‌های مرتبط باپوست، مو و سیستم ایمنی در انسان‌های امروزی پرداختند.

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان که در قالب یک مقاله منتشرشده است نشان می‌دهد که نخستین تقابل انسان‌های مدرن و نئاندرتال ها سبب شد تا اجداد ما توسط ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زای ناشناخته که نئاندرتال ها ناقل آن بودند، بیمار شده و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن آن‌ها در برابر این عوامل جدید کاملاً بی‌دفاع بود، دچار مشکلاتی جدی و اساسی شدند.

در ادامه و در پی درهم آمیختن جمعیت انسانی این دو نژاد مختلف، ژن‌ها و ویروس‌های مختلفی از نئاندرتال ها به اجداد انسان‌های مدرن منتقل شد. دیوید انارد (David Enard) زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا و نویسنده این مقاله درباره می‌گوید: «ما از این رویداد با عنوان مدل پادزهری یاد می‌کنیم.»

کلی هریس (Kelley Harris) پژوهشگر زیست‌شناس دانشگاه واشنگتن در این رابطه می‌گوید: «این موضوع بسیار جالب‌توجه و البته متأثرکننده است.»

اگرچه پیش‌ازاین نشانه‌های وجود ژن انسان‌های نئاندرتال در نقشه ژنتیکی انسان امروزی پیداشده بود و دانشمندان بر این باور بودند که در فاصله زمانی بین ۴۷ تا ۶۵ هزار سال پیش و پس از خروج گروهی از انسان‌های امروزی از آفریقا، تولیدمثل و زادوولد در بین این دو گروه انسانی انجام‌گرفته است، اما بررسی جدید روی بقایای پیکر یک انسان نئاندرتال ماده که در غاری واقع در کشور صربستان یافت شده، نشان می‌دهد که ژن‌های انسان‌های امروزی بخشی از نقشه ژنتیکی او را تشکیل داده و موضوع فوق به این معنی است که او حاصل آمیزش میان دو گونه نئاندرتال و انسان امروزی بوده است.

در این مطالعات، پژوهشگران به‌طور سیستماتیک به جمع‌آوری فهرستی از چهار هزار و پانصد و سی‌وچهار هزار پروتئین انسانی پرداختند که با ویروس‌های مدرن مانند ویروس آنفلوانزا، اچ آی وی و هپاتیت تعامل دارند. بر این اساس، در تعامل با پروتئین‌ها آن‌ها را دچار آلودگی می‌کنند. برای نمونه ویروس آنفولانزا می‌تواند کلید نفوذ به سطوح سلول‌ها را تغییر داده و در برابر داروها مقاومت کند.

به باور دیوید انارد، نئاندرتال ها به‌نوعی تکامل یافتند که در برابر چرخه تکاملی این ویروس‌ها مقاوم شدند اما انسان‌های مدرن در برابر این ویروس‌ها مقاوم نبوده و دچار مشکل شدند؛ بنابراین هنگامی‌که آن‌ها با نئاندرتال ها آمیزش کردند، نسل‌های بعدی برخی ژن‌ها را برای پروتئین‌های نابودکننده به ارث برده بودند.

دانشمندان دیگر بخش‌هایی از DNA نئاندرتال را در انسان مدرن شناسایی کرده‌اند که احتمالاً در طول روند تکامل شکل‌گرفته است.

 

منبع: theatlantic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا