بررسی ارتباط ضربان قلب و دیابت

پژوهشگران امریکایی پس از چهار سال تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که با شناسایی افزایش تعداد ضربان قلب می توان به تشخیص بیماری پیش دیابت و دیابت در افرادی که پتانسیل ابتلا به این بیماری را دارند، کمک کرد .

دیابت یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است که در آن بدن توانایی تولید انسولین را از دست می دهد و یا در برابر انسولین مقاوم شده و انسولین تولیدی نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد . نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌ های مختلف است . لازم به ذکر است که بیماری پیش دیابت ، به وضعیتی گفته می شود که اگر چه قند خون تا حدودی بالا بوده ولی بیمار از همه ملاک های بیماری دیابت برخوردار نیست . این حالت معمولا قبل از ابتلای جدی فرد به بیماری دیابت نوع دو بروز می کند .

محققان در آغاز این پژوهش به اندازه گیری ضربان قلب 73 هزار و 357 نفر بزرگسال چینی به استثنای افرادی که در ابتدای سال 2006 به بیماری دیابت مبتلا بوده اند ، پرداختند . پیگیری شرایط و آزمایش های این افراد از جمله آزمایش خون هر دو سال یک بار ، بیش از چهار سال ادامه پیدا کرد . داده های پژوهش ها نشان داد که 17 هزار و 463 نفر از این افراد به بیماری پیش دیابت و 4 هزار و 649 نفر به دیابت مبتلا شدند .

شیانگ گائو (Xiang Gao) دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " ما در مطالعات خود یافتیم که شرکت کنندگانی که از افزایش تعداد ضربان قلب برخوردار بوده اند عملکرد اتوماتیک بدنی کمتری داشته و خطر ابتلا به بیماری های پیش دیابت و دیابت در آن ها افزایش پیدا کرده است . علاوه بر این موضوع ،  در این گونه افراد خطر تبدیل پیش دیابت به دیابت نیز افزایش پیدا می کند . هر ده ضربان قلبی که در هر دقیقه به تعداد ضربان قلب فرد افزوده شود ، 23 درصد خطر ابتلای او را به دیابت بالا می برد . "  

لازم به ذکر است که همه 73 هزار و 357 نفر شرکت کنندگان در این تحقیق از کارکنان معدن ذغال سنگ در چین بوده اند . البته پژوهشگران ، داده های این تحقیق را با داده های به دست آمده از هفت تحقیق انجام شده در گذشته که نتایج آن منتشر شده بود ، ترکیب کردند . آن ها در کل از داده های 97 هزار و 653 نفر متشکل از زن و مرد را نیز برای به دست آوردن نتیجه کلی مورد استفاده قرار دادند . قابل ذکر است که داده های مطالعات پیشین همان نتایجی را ارائه می دهند که داده های این پژوهش جدید در بر داشته است .

گائو در انتها و به عنوان نتیجه تحقیقات اعلام کرد : " این موضوع  نشان می دهد که افزایش تعداد ضربان قلب می تواند نشانگر عامل پیش بالینی یا خطر ابتلا به بیماری دیابت به حساب آید . "

در پایان قابل ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بین المللی اپیدمیولوژی (Epidemiology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    منبع 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا